Perjuangan Hassan Al-Banna

Disediakan Untuk :
Ustaz Abd Aziz Harjin

Disediakan Oleh :
Murshidil Amin Bin Mohd Sabri
2014470336

1. PENDAHULUAN

Bermula pada kemerdekaan Mesir dari Empayer Utsmaniah Turki pada tahun 1992. Sejak daripada peristiwa tersebut Mesir telah memasuki alam penjajahan yang baharu. Penjajahan yang lebih kejam yakni penjajahan Imperialis Inggeris.
Negara Mesir yang secara simbolik masih diperintah oleh Raja Islam iaitu Raja Farouk. Rakyatnya telah tertindas oleh sikapnya yang suka kepada kemewahan, hidup berfoya- foya sebagaimana biasanya biasanya alam feodalis yang berbangga bahawa Negara itu seakan milik peribadi warisan dari nenek moyangnya.
Raja yang bersekongkol dengan kaum penjajah menindas rakyat, berbuat aniaya, menyebabkan rakyat mesir sengsara dan tertekan mentalnya. Rakyat sengaja dijerumuskan oleh penjajah ke jurang alam fikiran sekularisme, vrydenker dan menuju ke atheism yang kesemuanya itu dtanam dari pembaratan oleh penjajah inggeris.
Dalam suasana yang demikian itulah Hasan Al – Banna memperjuangkan tegaknya kembali syariat Islam sebagaiman yang dicita-citakan oleh Sayid Jamaluddin Al-Afghani dan Syaikh Muhammad Abduh.

BIODATA HASAN AL-BANNA
Hassan Al – Banna dilahirkan dari keluarga yang taat beragama di Mahmudiyah dekat Iskandariyah pada tahun 1906. Mujahid Islam ini dibesarkan dalam keluarga yang merendah diri dan hidup dalam keadaan yang serba sederhana.
Beliau merupakan anak sulung daripada lima adik beradik. Ayahnya, Syeikh Ahmad ibn Abd al Rahman al – Banna. Ayahnnya adalah seorang ulama, imam, guru dan pengarang beberapa buah kitab hadis dan fekah perundangan Islam, yang berkelulusan dari Universiti Al – Azhar Mesir.

Hasan Al – Banna dikenali sebagai seorang yang bersopan santun, pemurah, merendah diri dan tingkah laku yang menarik. Namun beliau hanya bekerja sebagai pembaik jam di desa al Mahmudiya untuk menyara keluarganya. Masa yang selebihnya digunakan untuk mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu – ilmu agama seperti tafsir Al – Quran dan hadis kepada penduduk tempatan

Beliau berjaya menghafal Al Quran 30 juz ketika berumur 20 tahun. Di saat 20 tahun itu jugalah beliau berjaya menginsyafkan Syaikh Abdul Wahab Jandrawy, pemimpin ( Syaikh ) Al – Azhar Universiti yang mempunyai hubungan yang akrab dengan berbagai institusi. Namun Syaikh yang banyak ilmunya itu tidak mempunyai ruh jihad membela rakyat dan Islam dari kezaliman Raja Farouk yang memerintah ketika itu dan juga dari penjajah inggeris.

2. 2 PERMULAAN PERJUANGAN BELIAU

Pada Mac 1928, dalam usia 23 tahun, Hasan Al – Banna beserta adik dan lima orang sahabatnya berkumpul di rumahnya dan bersumpah untuk hidup dan mati kerana Islam. Dirumah itu Jemaah Ikhwanul Muslimin telah ditubuhkan. pada ketika itu beliau baru mendapat Ijazah dari Darul Ulum serta berkhidmat sebagai guru bahasa Arab di salah sebuah sekolah di Bandar Ismailiyah.

Pergerakan sufi Ikhwan al – Hasafiyah banyak mempengaruhi jiwa Hasan Al – Banna. Beliau menyatakan antara sebab beliau tertarik ialah suara dan lagu yang dinyanyikan menanambat jiwanya, di samping ia dianggotai oleh mereka yang baik – baik dalam kalangan muda dan dewasa.

Malah, pergerakan ini juga dianggotai oleh mereka yang mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan. Sewaktu menyertaai majlis zikir inilah beliau bertemu dengan Ahmad Al – Shakri yang kemudianya menjadi salah seorang ulama utama pergerakan Ikhwanul Muslimin.

Pembabitan beliau dengan gerakan Sufi ini mendorongnya menyertai majlis tarekat al – Hasafiyah yang melaluinya beliau dapat berguru dengan beberapa personiliti yang terkenal antaranya Ahmad al-Syukri tadi.

2. 3 PERANAN IKHWANUL MUSLIMIN

Pertubuhan ini bertindak menangani masalah sosial bertujuan melaksanakan seruan kebaikan dan membasmi kemungkaran di samping mengekang penyebaran risalah dakyah Kristiani.

Mengenai pembabitan dalam kumpulan ini, Al – Banna menceritakan bagaimana beliau turut terbabit dalam tunjuk perasaan anti British, khususnya ketika berlaku revolusi 1919. Ketika itu beliau berusia 13 tahun dan berada di al – Mahmudiyah.

Seluruh penduduk menyertai demontrasi dan mengadakan mogok umum dengan melaungkan selogan mencintai negara dan semangat untuk berjihad.

Selain itu, beliau mnyertai Jemaah Makram al – Akhlak (Persatuan Kemurniaan Akhlak) yang diketuai oleh Syeikh Mahmud Mahmud. Pertubuhan ini giat mengadakan ceramah agama di pejabatnya di Barakah al-Fil.

Di samping itu pertubuhan berjaya menjadi sebuah gerakan yang menggegarkan Mesir selepas perang dunia kedua apabila pertubuhan ini turut bertanding dalam perebutan kuasa politik.

2. 4 CIRI –CIRI PERJUANGAN BELIAU

Adapun khitah gerakan Ikhwanul Muslimin yang menuju kepada cita-cita yang diredhai oleh Allah iaitu perjuangan berdasarkan Al Quran dan Sunnah Rasullah saw, itu melalui jalan bertingkat, yakni membentuk pribadi Muslim, membentuk rumah tangga atau keluarga Islam, cara hidup kampong Islam, menuju kepada Negara Islam dan yang terakhir menuju kepada pemerintahan Islam.

Gerakan Ikhwanul Muslimin meliputi segala bidang dakwah, melalui pendidikan terhadap anak – anak, pelajaran Al Quran bagi orang dewasa, pendidikan keluarga, bidang sosial walaupun tampaknya sederhana sekalipun, dari kampong –kampung sampai kepada mimbar university di kampus – kampus.

2. 6 KEJAYAAN YANG DIKECAPI

Dengan penuh semangat, beliau menjemput beberapa orang rakannya untuk bersama melaksanakan kerja dakwah. Mereka menjadikan masjid Shaikhun sebagai tempat perjumpaan. Antara perkara diperdebatkan ialah cara dan golongan sasar bagi gerakan dakwah. Al – banna mencadangkan agar mereka bergerak mengunjungi kedai kopi dan bertemu nasihat ringkas yang tidak melebihi lima minit.

Jadi mereka mula bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dan hasilnya memberansangkan. Pengunjung bukan saja berminat dengan dakwah mereka, bahkan pemilik kedai kopi menerima kehadiran mereka dengan baik.

Program ini dijadikan kegiatan utama kumpulan dan mereka bergerak denagn semangat sehinggalah Al –Banna menamatkan pengajian di Dar – al – Ulum.

Sehingga tahun 1934, Ikhwan telah menubuhkan lebih 50 cawanganya di m=Mesir. Pertubuhan ini telah menubuhkan beberapa buah sekolah, masjid dan kilang. Pada penghujung perang Dunia Yang Kedua, Ikhwan mempunyai lebih setengah juta pekerja yang aktif dan setengah juta penyokong ( sesetengah sumber mnyebut sekitar 3juta). Lebih 300 cawangan kesemuanya telah wujud di Mesir dan 50 di Sudan dihasilk – kerja Ikhwan yang melangkaui batas sempadan negara.

2. 6 PENGAKHIRAN HAYAT BELIAU
Sebagaimana biasanya, ulama yang mewarisi ilmu dan aqidah para nabi, demikian pula Syeikh Hasan Al – Banna, beliau beserta kawan –kawan tidak bias berdiam diri menghadapi menghadapi kekuasaan raja Faroukyang telah tenggelam dalam kemabukan, korupsi dan kesenang wenangan. Perbezaan pendapat, persilisihan dan akhirnya pertentangn dengan penguasa yang aniaya dan dibantu oleh kekejaman penjajah Inggris tidak dapat dihindarkan.

Akhirnya pada tanggal 13 Febuari 1949 beliau memanggil puteranya. Kemudian beliau menceritakan kepada puteranya itu bhwa semalam beliau bermimpi merasa didatangi Sayyidina Ali bin Thalib. Ali bin Abi Thalib berkata kepada beliau, wahai Hasan kamu telah menunaikan kewajiban, semoga amalmu diterima oleh Allah.

Kemudian pada keesokannya, beliau meninggalkan rumah bersama kawan –kawan seperjuangan pergi menunaikan tugas. Tiba – tiba beliau ditembak oleh seorang perwira polisi kakitangan Raja Farouk, dan tersungkurlah beliau di tepi jalan Kairo, dan beliau menemui syahidnya setelah sampai di rumah sakit.

INNAAA LILLAAHI WA –INNAA ILAIHI RAAJI’UUN!

Beliau meninggal dunia kerana ditembak di pinggir jalan raya dan tidak diketahui siapa pembunuhnya. Malah pembunuhnya mendapat ganjaran dari Raja!

Jenazah beliau hanya disolati oleh ayah beliau sebagai Imam dan putera lelaki beliau sebagai makmum. Hanya dua orang. Kerana di sekeliling rumah beliau dijaga ketat oleh pihak berkuasa negara untuk melarang sesiapapun yang akan memberikan penghormatan terakhir kepada beliau. Oleh disebabkan yg demikian maka tidak ada siapapun yang berani memberikan ta’ziyah.

3. PENUTUP
Berdasarkan penindasan yang diterima oleh rakyat Negara Mesir sekitar seawal 90an oleh sikap pemerintah yang kejam, tamak dan jelas menindakkan hak dan keprluan rakyat. Sehinggakan rakyat juga yang terpaksa menanggunng kesusahan akibat ketidak adilan pemerintahan Raja Faraouk ketika itu.

Munculah seorang perwira yang bernama Hassan Al – Banna. Beliau seorang penghafaz Al – Quran sejak dari usia 20 tahun lagi. Beliaulah merupakan pengasas pertubuhan Ikhwanul Muslimin yang diketahui sehingga kini masih memperjuangkan hak rakyat mesir dan seluruh penganut agama Islam khususnya di palestin. Walaupun daripada awal pertubuhan ini telah ditindas oleh berbagai pihak terutamanya dari rakyat Mesir sendiri mereka tetap berjuang utuh di atas nama Allah dan para Rasulnya.

Kisah beliau banyak memberikan inspirasi kepada perjuangan – perjuangan Islam dan dakwah Islam dan tidak pernah mengenal erti penat dan lelah. walaupun di akhir hayat Hasan Al – Banna sunggu memilukan. Tetapi pengorbanan beliau terhadap agama Islam sungguh besar nilainya. Semoga jasan dan pengorbanan beliau menjadi inspirasi kepada seluruh umat Islam yang lain dalam menghadapi pelbagai penindasan. Penindasan dalam pelbagai bentuk dikala fitnah akhir zaman tampak berleluasa ketika ini

4. RUJUKAN

1. Umar Hasyim, (1980) Mencari Ulama Perwaris Nabi (Selayang Pandang Sejarah Para Ulama) Surabay, Indonesia : Pt bine Ilmu.
2. Mohd Rizal Azman Rifin, (2014) Ilmuan Islam : Hasan Al – Banna. Kuala Lumpur : Harian Metro Bhd.
3. Abdullah Mahmud, (1998) Tokoh Terkenal Islam. Tingkat Satu, Wisma Yakin, Jalan Masjid India. Kuala Lumpur : DBP Sdn Bhd
4. Zulfa Hakim, (2013) Penghantar Tamadun Dan Sejarah Pemikiran Islam. Plot 29, jalan IKS BK2, Taman IKS Bukit Katil, 75450 bukit Katil. Melaka Malaysia.
5. Dr. Subhi al – Saleh, (1984) Politik Dan Pentadbiran Dalam Islam, terjemahan, cetakan pertama. Kuala Lumpur : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Ustaz Abd Aziz bin Harjin
abdazizharjin. blogspot. com
abdazizharjin@perlis. uitm. edu. my
04-9882701 (P)
04-9882597 (R)
013-4006206 (H)

Tarikh: 30/01/2015

MOTIVASI