Galakan Perkahwinan

Disediakan Untuk
Ustaz Abd Aziz Bin Harjin

Disediakan Oleh
Izzati Husna Binti Sabri
2014665236

PENDAHULUAN
Isu berpasangan atau istilah anak muda sekarang, iaitu ber’couple’ seolah-olah kini sudah menjadi trend ataupun keperluan remaja walhal amalan itu sedikit pun tidak mendatangkan faedah dan manfaat lumayan di dunia mahupun akhirat kepada kita sebagai manusia, apatah lagi jika digelar Islam.  

Tidak salah untuk memiliki rasa cinta, kerana itu lumrah. Namun, jika tidak diuruskan dengan wahyu, ia sekelip mata bertukar menjadi fitnah. Maka, kita haruslah mengurus percintaan dengan bijak untuk mendapat kesejahteraan hidup dan yang paling utamanya, adalah untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Tidak salah juga untuk kita mempunyai rasa cinta terhadap seseorang, misalnya cinta terhadap Rasulullah SAW atau pada ibu bapa kita dan ingatlah, bertaut cinta pada Yang Abadi tidak akan pernah mengecewakan. 

Persoalannya, adakah kita bijak menguruskan rasa cinta yang merupakan satu anugerah terindah yang Allah beri kepada kita dengan sebaik-baiknya? Bermanfaatkah setiap perilaku kita dalam kehidupan seharian kita? Jawapannya, pasti ada dalam detik muhasabah diri. 

Dewasa kini, mengapakah kebanyakkan manusia seolah-olah tidak dapat hidup tanpa cinta seseorang yang dicintai? Dikatakan bahawa remaja seawal umur yang masih bertadika sudah pun mengerti dan berpacaran, apatah lagi yang lagi bertambah umurnya. Bercinta ini seperti ubat yang jika pengambilannya secara tidak terkawal, maka akan ketagih. Hal ini kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya, peranan ibu bapa sangatlah penting dalam mencorak kain putih kehidupan anak-anak dalam mendidik dan mencurahkan kasih saying anak-anak untuk berbahagia di dunia dan akhirat. 

Oleh yang demikian, saya akan menyediakan petikan-petikan artikel tentang pencerahan mengurangkan isu ber’couple’ dalam kalangan remaja kerana sudah terang lagi bersuluh, bercinta tanpa ada tujuan untuk bernikah hanya membuang masa yang kita miliki Cuma sementara di alam dunia ini. Tambahann pula, terbukti bahawa ramai sahaja manusia Berjaya walaupun tanpa ber’couple’ bahkan tanpa berkahwin seperti Imam An-Nawawi. 

Sesungguhnya, di akhirat kelak, firman Allah yang bermaksud, ‘’Maka bagi orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan, mereka di dalam taman(syurga) dan bergembira. ’’ (Al-Rum 30:15). 

Kesimpulannya, remaja sekarang tidak perlu merasa cemburu sekiranya tidak mempunyai pacar, malahan sepatutnya berasa beruntung kerana kita dipermudahkan di jalan percintaan bersama Pencipta untuk sepanjang hayat kita. Usahlah menjadi manusia yang bagai lembu dicucuk hidungnya kerana terlalu mengikut amalan bebas barat seperti bercinta sebelum nikah yang keterlaluan pada seseorang yang hanya mengundang kemungkaran Allah SWT. Saya petik ayat pedoman dari seorang novelis terkemuka, Fatimah Syarha binti Mohd Noordin iaitu;

‘’Setiap yang bertunang ataupun yang ada perasaan sebelum nikah ini sedang berdusta, sedang tidak menjadi dirinya yang sebenar. Kalau kamu bercouple, berkawan-kawan 20 tahun sekalipun, kamu takkan kenal dia, yang kamu kenal adalah lakonannya. Buang masa sahaja kalau kita nak kenal dulu sebelum nikah, sebab kita hanya kenal seorang pacar, bukan seorang suami. Sebab masa berkasih, yang kita cari cumalah keindahan dan keseronokan. Masa berkahwin, kita kenal kelemahan dan kebaikan dia, kita cuba bantu tingkatkan potensinya dan kalau kita berpacaran, bercouple sebelum nikah ini, syaitan akan jadikan itu satu modal penting untuk rosakkan alam rumahtangga kita nanti kerana masalah yang kita undang, kita tidak setia dengan tidak mengambil Allah sebagai cinnta nombor satu, maka cinta itu akan lenyap. ’’

GALAKAN PERKAHWINAN
1. 1PERKAHWINAN
Definisi;

Menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. 
Menurut istilah syarak ialah ijab dan qabul yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan. 

Pada ayat kedua Surah Al-Ankabut, Allah bertanya kepada manusia yang telah mengaku beriman dengan mengucapkan kalimah syahadah bahawa apakah mereka akan dibiarkan begitu sahaja mengakui keimanan tersebut tanpa terlebih dahulu diuji? Tidak, malah setiap orang beriman harus diuji terlebih dahulu, sehingga boleh diketahui sampai di manakah mereka sabar dan tahan menerima ujian tersebut. Ujian yang mesti mereka tempuh itu pelbagai cara, umpamanya mengendalikan mengendalikan syahwat. Cabaran itu dimaksudkan untuk menguji siapakah di antara mereka yang bersungguh-sungguh beriman dengan ikhlas dan siapa pula yang berjiwa munafik.  (Al Quran al-Karim ar-Raudhah, 2013) 

Maka, sebagaimana yang dianjurkan oleh hadis Nabi, ‘’Tiada yang lebih patut kepada dua orang yang saling mencintai kecuali pernikahan. ’’ (Riwayat Ibnu Majah dan al-Hakim).  (Fatimah Syarha, 2012) 

Sebagai pencerahan, cara terbaik untuk seseorang yang beriman ataupun tidak dalam menguruskan syahwatnya dengan bijak adalah dengan bernikah. Malah dengan pernikahan juga merupakan satu bonus tertinggi dalam kehidupan ini bagi satu pasangan itu untuk menempah tiket ke syurga hanya dengan mendekatkan diri dengan Allah SWT. Mudahnya mengumpul pahala dalam perkahwinan.  Tetapi, janganlah semberono mudah memilih pasangan hidup sebelum mengujinya dahulu. Dalam konteks ini, bukanlah menguji setinggi mana IQ seseorang itu dalam meraih bergulung sijil pendidikan hingga ke taraf PhD. Bahkan bukan dalam menguji kejantanannya dalam kejaguhan mengangkat bebanan dumbbell seberat 200kg dan bukan pula semata-mata menguji kearifan seseorang wanita dalam menyediakan masakan yang pelbagai. Inilah masanya untuk bermuhasabah diri dalam meraih perkahwinan yang membawa ke syurga berlandaskan cinta yang ‘high class’. Maka, bercintalah dengan seseorang itu kerana agamanya kerana kecantikan agamalah yang akan kekal dan tidak luntur oleh peredaran masa.  

Benar kata-kata seorang penulis, Pahrol Mohd Juoi dalam bukunya Tentang Cinta, ‘’Mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu menilai pada bentuk badan. Tetapi hati tentulah menilai pada akhlak dan budi pekerti. ’’ (Fatimah Syarha, 2012) 

Untukmu wanita yang solehah; ‘’Asal seorang lelaki itu ialah akalnya. Kemuliannya ialah pada kekuatan agamanya dan maruah dirinya ialah pada kemuliaan akhlaknya. ’’ (Al-Mawardi, Kitab Adab al-Dunya wa al-Deen).  (Fatimah Syarha, 2012) 

Untukmu jejaka yang soleh; Sabda Rasulullah SAW, ‘’Barangsiapa diberi kurnia isteri yang solehah oleh Allah SWT, maka sesungguhnya Allah telah menolongnya atas separuh agamanya, maka bertakwalah (untuk melengkapi) yang separuh lagi. ’’ (Hadis Riwayat al-Hakim).  (Ramawan, 2011) 

Hukum perkahwinan dalam Islam ada lima, iaitu yang pertamanya boleh jadi wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menyebabkan jatuh ke lembah maksiat dan seterusnya zina sedangkan dia mampu menyediakan mahar, nafkah dan hak-hak perkahwinan yang lain. Seterusnya, perkahwinan menjadi sunat apabila seseorang itu berhajat untuk bernikah tetapi berupaya mengawal nafsunya dan mampu menyediakan hak-hak perkahwinan. Tambahan pula, sunat merupakan hokum asal perkahwinan. Harus dalam menunaikan perkahwinan bagi seseorang yang mampu dan aman dari fitnah, tetapi tidak berhajat. Selain itu, makruh berkahwin bagi seseorang itu jika tidak mampu atau tidak berminat terhadap wanita dan menyebabkan menzalimi perempuan. Akhir sekali, haram perkahwinan itu bagi seseorang yang tidak berkemampuan untuk memberi nafkah batin dan zahir dan mempunyai niat yang tidak baik terhadap bakal isteri.  (Ramawan, 2011) 

Namun, adakah kita sedar bahawa hukum perkahwinan terhadap diri kita sebenarnya bergantung pada keimanan kita. Dari Ibn Masúd r. a., sabda Nabi SAW, mafhumnya, ‘’Wahai pemuda, barangsiapa yang telah MAMPU untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin kerana kahwin itu lebih berupaya menundukkan pandangan dan lebih upaya memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang BELUM MAMPU berkahwin, maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu laksana perisai bagi dirinya. ’’ (Bukhari, Kitabun Nikah; Muslim; kitabun Nikah) (Dr. Farhan Hadi, 2012) 

Sebagai konklusinya, berdasarkan ayat suci al Quran dalam Surah al-Rum 30:21, menjelaskan bahawa tujuan terjalinnya hubungan perkahwinan bagi mendapat ketenangan jiwa, ketenteraman Allah, ketenangan hidup dan kebahagiaan hati sanubari. Kerana itu, Allah SWT menyebut pernikahan dengan bahasa yang halus, iaitu ketenangan, saling cinta dan sayang, supaya manusia mengetahui hikmah yang ada di sebalik penciptaan mereka dalam dua jenis. Perkara ini disesuaikan dengan keperluan fitrah manusia, baik keperluan nafsu, akal, mahupun jasadnya, yang hanya akan dipenuhi melalui perkahwinan. Oleh itu, Allah SWT menjelaskan bahawa tujuan pernikahan iaitu untuk suami isteri mencari ketenangan, kecintaan dan kasih sayang.  (Al Quran al-Karim ar-Raudhah, 2013) 

1. 2FIKRAH
Islam bersifat syumul. Setiap larangan yang tidak membenarkan penganutnya mengamalkan larangan tersebut pasti bersebab. Misalnya, pengharaman berzina. 
--Mengapa zina diharamkan?
Nah! Ambil peluang ini bermuhasabah diri. Tanyakan pada diri sendiri, adakah kita berzina?
--zina mata?
--zina mulut?
--zina hati?
Adakah kita bermaksiat?
--berdua-duaan?
--membuang masa?
--membohongi ibu bapa?

Sedar tidak sedar, era kini, fokusnya di negara kita, jarang sekali untuk menjumpai seseorang yang tidak mempunyai pacar, tidak bercinta sebelum nikah. Majoritinya, Islam ataupun tidak, ramai yang ber’couple’, bercinta sebelum nikah. Biarpun mereka yang bercouple itu berkekalan cintanya hingga ke jinjang pelamin. 

Sebenarnya perasaan bercinta ini membangun diri dan mendorong seseorang untuk membina hubungan antara lelaki dan perempuan. Akan tetapi, manusia mesti ingat bahawa hanya Allah SWT yang menciptakan pasangan mereka daripada jenis mereka sendiri dan menciptakan perasaan terhadap pasangannya. Cinta adalah kurniaan Tuhan yang sangat menakjubkan sehingga fenomena bercinta ini dianggap biasa dalam kalingan remaja pada masa ini kerana mereka beranggapan ianya satu cara untuk mengurangkan stress dan sumber inspirasi. 

Lumrah bercinta ini mempengaruhi iman kita sebenarnya kerana cinta itu penawar, cinta itu jugalah racun! Bercinta boleh menyebabkan lupa diri dan paling kemuncaknya, kita akan menderhakai kedua-dua ibu bapa semata-mata mempertahankan cinta yang tidak direstui. Ingatlah, marahnya ibu bapa bukan kerana benci tetapi sudah semestinya untuk kesenangan kita. Mana mungkin ada ibu bapa yang inginkan zuriat yang sia-sia dilahirkan. Mudah terjerumus dengan dosa. 

Cinta pada usia terlalu muda merupakan suatu perkara yang sia-sia dan tidak member kebaikan kepada seseorang pelajar sebaliknya menyebabkan mereka mudah terjebak ke kancah maksiat. Hal ini kerana, sepasangan it uakan bergaul atau berinteraksi dengan bebas kononnya, untuk membuktikan tanda sayang dan cinta sebenar. Akan tetapi sebenarnya, mereka yang menagih pada cinta manusia sebelum nikah, tibanya masa yang sesuai, adalah kerana terburu nafsu yang termasuk gejala memenangkan sentiment dan emosi atas logik, ilmu dan perencanaan. Seseorang terburu nafsu tidak akan sabar dan berfikir tenang. Ia ingin menanam sekarang dan menuai esok. Malah ia ingin menanam pagi dan memetik petang harinya. Ini bertentangan dengan hukum Alah dalam alam raya ini yang sudah diterima oleh seluruh umat manusia. Segala sesuatu yang ada berjalan sesuai dengan ketentuan yang telah digariskan dan diproses menurut lazimnya Allah SWT menciptakan alam raya ini dalam masa enam hari, padahal Dia Maha Kuat utnuk hanya mengatakan ‘’Kun’’, jadilah, maka jadilah dia seperti apa yang yang dikehendaki-Nya. Tetapi Allah juga mengajar kita berfikir dan bertindak dengan cermat.   (Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi, 1998) 

Bercinta sebelum nikah, penyakit yang sering menjangkiti seluruh umat kita di antara rentetan sentimen suka bertindak berlebih-lebihan dan di luar hukum. Penyakit ini telah menulari pergerakan Islam, sehingga bersikap berlebih-lebihan memuji diri sendiri, berlebih-lebihan dalam pelbagai kegiatan seperti mengagumi selain Allah dan Rasul, bercinta sehingga merangsang diri.  (Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi, 1998) 

Umat kita dewasa kini kecuali yang dirahmati Allah, tidak menyuruh orang berbuat makruf dan nahi mungkar, malah perasaan dan pertimbangannya sudah tidak stabil lagi. Secara ringkas dapat dikatakan bahawa umat kita telah melupakan Allah, lalu Allah melupakan dia pada dirinya sendiri dan Maha Besar Allah dengan firman-Nya yang bermaksud; ‘’Janganlah kamu seperti orang-orang yang melupakan Allah, lalu Allah melupakan dia pada diri mereke sendiri. ’’(al-Hasyr:19) Fokusnya, salahkah bercinta sebelum nikah? 

Dalam Islam, matlamat tidak menghalalkan cara, Allah tidak berfirman pada hamba-hambaNya dalam al Quran untuk jangan berzina malahan Dia menyuruh kita untuk jangan mendekati zina.  ‘’Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang snagat keji dan satu jalan yang buruk. ’’(al-Israa’:32). Firman itu menjelaskan, usahkan melakukan zina, mendekatinya juga adalah dilarang keras. Apa jua jalan-jalan yang menjerumus kepada titik permulaan zina amat ditegah Islam. Maka, inilah kepentingan ikhtilat.    

1. 3GALAKAN PERKAHWINAN  
‘’Tiada yang lebih patut kepada dua orang yang saling mencintai kecuali pernikahan. ’’ (Riwayat Ibnu Majah dan al-Hakim)

‘’Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah kerana agama nescaya beruntung kedua-dua tanganmu. ’’ (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Pentingnya perkahwinan kepada manusia sama ada secara individu, masyarakat dan negara, bukan sahaja digalakkan dalam Islam, malah memberikan perhatian serius agar perkahwinan dilaksanakan ke arah mengukuhkan masyarakatdan negara umat Islam dari pelbagai aspek. Dari segi perspektif Islam, yang pertama, perkahwinan adalah sunnah Nabi SAW dan juga para rasul. Rasulullah SAW bersabda dengan maksudnya; ‘’Empat perkara yang termasuk dalam sunnah para rasul ialah pemalu, suka berharum-haruman, bersiwak dan bernikah. ’’ (Riwayat Ahmad dan Tarmizi).  (Ramawan, 2011) 

Kedua, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: ‘’Kahwinilah perempuan yang banyak keturunannya(ramai anak) lagi dicintai, kerana sesungguhnya aku akan bermegah-megah dengan ramainya umatku di hari kiamat kelak. ’’ (Riwayat Ahamad dan Ibnu Hibban). Doa anak-anak soleh dan solehah amat penting untuk kita di alam kubur nanti. Bukankah keceriaan anak-anak akan memeriahkan lagi alam rumahtangga dan mengeratkan lagi dua belah keluarga isteri dan suami. Ingatlah, Allah pasti mengabulkan permintaan yang baik dari hamba-hambaNya dan Dia merasa malu tidak tunaikan permintaan hamba-hambaNya yang soleh.  (Ramawan, 2011) Ketiga, perkahwinan digalakkan adalah kerana Rasulullah SAW tidak menyukai sesiapa yang tidak berkahwin tanpa sebarang halangan yang diterima syarak. Tetapi, Imam an-Nawawi tidak berkahwin sepanjang hayatnya kerana menuntut ilmu.  

Keempat, perkahwinan digalakkan kerana seseorang lelaki yang mencari nafkah utnuk anak isteri adalah sangat besar pahalanya di sisi Allah SWT. Seorang lelaki juga yang merupakan pembela dan ketua keluarga berpeluang mendidik generasinya dalam ketegasan mencurahkan kasih sayang berlandaskan segala ilmu yang membimbing keluarga untuk meraih kebahagiaan dunia dan akhirat. Seorang bapa juga berpeluang emas untuk melumaskan empayar dakwah terhadap keluarganya. Lihatlah, betapa mudahnya untuk mendekatkan diri dengan Pencipta melalui perkahwinan.  

Kelima, perkahwinan menyempurnakan iman seseorang. Anas bin Malik r. a. berkata, telah bersabda Rasulullah SAW dengan mafhumnya; ‘’Barangsiapa bernikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi. ’’ (Riwayat Thabrani dan Hakim). Menurut pendapat, seseorang yang berkahwin itu bukan sahaja mampu menyempurnakan iman dalam dirinya, bahkan ahli keluarga dan generasinya serta kaum kerabat. Allah SWT sudahpun memberi hidayah dalam perjalanan menuju ke syurganya, maka jangan lepaskan peluang terhebat ini. Kejarlah cinta Allah dengan mengamalkan apa yang disuruh-Nya dan tinggalkan laranganNya.  (Ramawan, 2011) 

Akhir sekali, perkahwinan menunaikan tuntutan syahwat secara halal, iaitu ibadat di sisi Allah SWT. Bukankah berzina itu berdosa besar kerana mengundang penyakit berbahaya dan menyebabkan keruntuhan rumahtangga di samping menjatuhkan maruah diri, keluarga dan agama. Oleh itu, berkahwinlah kerana yang halal itu indah, nikmat dari Yang Maha Esa. Selain itu, dengan berkahwin juga mampu menghalang pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang ajnabi. Dengan berkahwin juga dapat membina akhlak suami isteri untuk saling toleransi.  (Ramawan, 2011) 

Tambahan pula, bukankah sudah dijelaskan bahawa Allah SWT menjelaskan bahawa tujuan pernikahan iaitu untuk suami isteri mencari ketenangan, kecintaan dan kasih sayang. Dan benarlah firman Allah SWT, bermaksud: ‘’Dan di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu daripada jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih sayang. Sesungguhnya, yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum berfikir. ’’ (al-Rum 30:21) (Al Quran al-Karim ar-Raudhah, 2013) 

Sebagai konklusinya, Islam itu amatlah mudah, tetapi jangan pula dipermudahkan. Isteri yang taat iaitu isteri yang mengetahui kewajipannya dalam agama, dalam perkara ini menyedari sepenuh hati betapa pentingnya mematuhi suami. Isteri harus sentiasa mentaati suaminya dalam perkara-perkara yang bermanfaat hingga menciptakan rasa sejahtera dan kasih sayang dalam keluarga, terutamanya dalam mendidik anak-anak bersama-sama. Sebalik itu, Islam pun telah memberikan hak kepada seorang wanita yang harus dipenuhi oleh suaminya. Selain itu, Islam memerintahkan suami untuk menghormati isteri dan memberikan kehidupan yang selayaknya baginya sehingga isterinya pun patuh dan cinta kepadanya.  

Biar sekalipun Islam menggalakkan perkahwinan, tetapi, Rasulullah tidak pernah memadukan Khadijah sepanjang hayat Khadijah.  

1. 4 MENAWARKAN CINTA TANPA NODA
i. Kemanisan Cinta Allah SWT
Dalam Islam, ada perkara yang baik dan perkara yang terbaik. Balasan atau larangan-larangan yang Islam gariskan banyak kebaikannya. Perlaksanaan hukum mestilah mengambil kira hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia untuk mendapat impak yang lebih hebat, di dunia dan akhirat. Lumrah manusia ada baik dan buruknya. Akal dan nafsunya sering bercakaran. Allah sendiri sudah pun memberitahu kita, ‘’Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. ’’ (An-Nisa 4:28) 

Dalam Islam, ada perkara yang baik dan perkara yang terbaik. Sudah semestinya kita mahu menjadi yang terbaik dan mendapatkan juga yang terbaik. Namun, pernahkan kita bermuhasabah diri, cukup baikkah diri kita untuk menjadi lebih baik dan mendapatkan sesuatu yang terbaik. Terbaik dalam konteks ini, bukanlah bererti setakat menolong orang buta melintas jalan ataupun sekadar memberikan segala-galanya, baik wang mahupun jiwa raga kepada pasangan kita demi membuktikan masing-masing adalah yang terbaik. Namun, yang paling terbaik ialah memuliakan cinta Allah SWT, mengagungkan nikmat kebesaran Allah, menjaga kesetiaan dalam bercinta dengan-Nya dan menjadikannya nombor satu dalam hidup. Sedar tidak sedar, ramai orang yang memulai cara bercinta yang dikhuatirkan berbahaya dan syubhat dengan cara yang tidak benar dan adil. Seharusnya, kita sebagai umat Islam, meningkatkan mutu ciri-ciri unggul dalam diri kita dalam membentuk masyarakat yang kita idamkan.  

Untuk mendapatkan yang terbaik, kita mestilah menjadi yang terbaik. Firman Allah SWT, ‘’Perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. ’’ (An-Nur 24:26) Benar kiasan yang mampu merubah keimanan seseorang untuk semakin bertambah; oleh Fatimah Syarha, ‘’Semakin besar cinta diletakkan pada Allah, semakin kecil nilai cinta manusia. Cinta manusia bukan untuk diperkecilkan. Namun, tidak untuk terlalu didamba-dambakan. ’’ Maka, jelaslah perjalannya sebelum berjaya mendapatkan yang terbaik, kita seharusnya berusaha mempersiapkan diri. Biar sama-sama jadi soleh dan solehah, berbahagia dunia dan berseronok di akhirat. Mari kita teliti dan mengulas poin-poin yang boleh kita amalkan sebagai bukti cinta terhadap Allah dan Rasul kerana mencintai-Nya dan baginda adalah yang terbaik dalam hidup.  

i. Untuk segala perubahan, ke arah kebaikan, muhasabah diri amatlah penting untuk kita mengesan lopak dalam kehidupan yang mengotori keimanan kita. Amalkan setiap hari sebelum lenanya tidur dan memohonlah kepada Allah agar hari yang mendatang membawa hikmah.  

ii. Berdoalah kerana Allah membenci manusia yang bongkak tidak mahu berdoa kepada-Nya. Sebagai manusia yang imannya sangat lemah, berdoalah agar diteguhkan iman dan diperkasakan diri untuk beramal ibadah agar tidak mudah dipengaruhi anasir-anasir yang datang daripada syaitan. Juga berdoalah agar sentiasa dikurniakan hidayah agar dapat menunaikan amal ibadat secara istiqamah kerana dalam hidup ini kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Tambahan pula, berdoa merupakan cara untuk kita berhubung dengan Allah.  iii. Malangnya, masyarakat kita sekarang lebih gemar ‘topup’ kredit telefon berbanding ‘topup’ amalan-amalan dan berhubung dengan-Nya.  

Kenapa membazir masa ber’dating’ atau berdua-duaan ketika bercouple, kerana yang ketiga ada syaitan sedangkan masa itu lebih berkat jika ‘dating’ dengan Allah iaitu dengan bangun solat malam.  Kenapa pacar ‘call’, kita gembira dan terus mengangkat, sedangkan ketika Allah ‘call’ kita dengan seruan azan, kita tidak terus tunaikan solat.  

Kenapa bazirkan banyak masa untuk bergosip, mengumpat dan bergaul bebas melalui mesej ringkas atau aplikasi sosial (contoh; Whatsapp), sedangkan berdoa selepas solat pun tiada masa, membaca teks mesej lagha sepanjang sungai Nil, sedangkan Al Quran pun tak dipandang.  

iv. Patutkah kita, solat tetapi sia-sia? Ada segelintir yang solat dengan laju sepantas kilat seolah-olah tidak ikhlas, seperti hanya untuk dibanggakan, utnuk dipertontokan?.. atau sekadar untuk orang tahu bahawa kita solat? Awas! Carilah kemanisan iman, keredhaan Allah dalam ibadat. Ketika berpuasa sunat, jagalah iman, jagalah mulut. Turut sama dengan ibadat-ibadat yang lain. Poinnya, ikhlaslah ketika beribadat.  

v. Yang paling penting, menjaga ikhtilat, iaitu pergaulan lelaki dan perempuan. Tetapi wahai wanita, nak jaga ikhtilat, lebih indah jika kita jaga aurat dengan sempurna. Tidak bercampur kecuali dasar urusan seperti spesifikasi dalam buku Ciri-ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan oleh Prof Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi: 

a. Tidak bercampur dengan lelaki/wanita asing kecuali kerana kemaslahatan yang dibenarkan, dengan kadar yang mencukupi seperti solat di masjid, menuntut ilmu dan bantu-membantu atas dasar kebaikan.  

b. Merendahkan pandangan serta menjaga kemuliaan dan kesucian.  

c. Berasa malu dan berpakaian sopan.  

d. Berhati-hati mengatur langkah dan pertuturan.  

e. Menjauhkan semua perkara yang boleh merangsang.  

f. Mengelakkan diri daripada berkhalwat.  (Fatimah Syarha, 2012, p. 488) 

ii. Istikharah dan Perbincangan 

Jika sesuatu keputusan yang besar perlu dibuat, maka istikharahlah. Konteks ini berkait rapat dengan perhubungan antara ibu bapa dan anak. Keakraban dalam ukhwah fillah antara keluarga amatlah penting untuk menghasilkan perbincangan dan buah pemikiran. Sekiranya kita sudah pun jatuh cinta pada orang yang tepat mengikut syariat, setelah menguji keimunan dan kelebihan yang boleh si dia sumbangkan ketika hidup bersama-sama, hendaklah kita utamakan wali, iaitu waris yang membesarkan kita dan si dia.  

Bersedialah dengan tanggapan-tanggapan mendatang dan sentiasalah berfikiran positif kerana wali yang soleh tidak akan sesekali berdampak pada hal-hal yang tidak terpuji. Rasulullah bersabda, ‘’Cukuplah seseorang itu berdosa apabila ia menyia-nyiakan orang menjadi tanggungannya. ’’ (Riwayat Ahmad, Abu Dawud. Al-Hakim berkata bahawa sanad hadis ini sahih. ) Tetapi jangan lupa bahawa petunjuk Allah adalah yang paling tinggi dan terbaik.  

Imam an-Nawawi menjelaskan bahawa petunjuk istikharah itu mungkin datang dalam bentuk mimpi, ilham, ketenangan dan sebagainya. Ada juga ulama yang berpendapat bahawa istikharah dan mimpi tiada kaitan seperti Imam as-Sya’rawi. Katanya, mimpi adalah mainan tidur dan ia boleh dipengaruhi oleh banyak faktor termasuklah kecenderungan kita sendiri. Petunjuk yang diberikan berupa ketenangan hati, ilham dan dimudahkan urusan tanpa faktor mimpi. Sabda Rasulullah SAW; ‘’Mimpi ada tiga jenis; mimpi yang dating daripada Allah, mimpi yang berpunca daripada dirinya sendiri dan mimpi daripada syaitan. ’’ (Riwayat Muslim) (Dr. Farhan Hadi, 2012) 

Merujuk kata-kata Prof Syeikh Dr Yusufal-Qaradhawi, dipetik daripada buku Wanita Dalam Fikh al-Qaradhawi: ‘’Pernikahan yang baik itu ialah pernikahan yang tiada halangan daripada kedua-dua pihak, keluarga, undang-undang dan adat. ’’ Inilah pernikahan yang high class. Sudah tentu impaknya berbeza dengan pernikahan yang dipaksa, tidak direstui ibu bapa, lari dari proses undang-undang seperti bernikah di Siam. Maka tidak hairanlah kalau Allah memerintahkan kepada Rasul-Nya dan kepada kaum mukminin, agar bersabar dan tidak terburu nafsu seperti dalam surah al-Ahqaf: 35.  

iii. Ilmu Rumahtangga dan Pengisian dalam Pembentukan Fikrah.  
Allah SWT menjanjikan dua jenis kegembiraan bagi mereka yang berpuasa di bulan Ramadhan, iaitu kegembiraan semasa berbuka dan juga kegembiraan apabila menemui Allah SWT kelak. Begitu juga kegembiraan bagi mereka yang berpuasa syahwat, tentu sekali akan dikurniakan kegembiraan semasa berbuka puasa selepas berkahwin dan juga ketika menemui Allah SWT di akhirat kelak. Apabila meletakkan Allah SWT sebagai pengawas kehidupan, persepsi terhadap cinta bukan persepsi orang kebanyakan. Jika mengambil nafsu sebagai Tuhan, jadilah cinta ingin bermaksiat sentiasa.  

Memiliki nafsu bukan untuk disesali. Nafsu untuk diuruskan bukan untuk diturutkan tanpa sempadan. Suatu amanah agar taatkan Allah. ‘’Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ’’ (Yusuf 12:53) (Dr. Farhan Hadi, 2012) 

Pesan Saidina Umar r. a., ‘’Dalamilah ilmu agama sebelum kalian menjadi pemimpin. ’’ Konklusinya, detik-detik percintaan sebelum nikah, bukankah lebih afdal dan manis untuk diisikan dengan detik-detik menuntut ilmu kerana menuntut ilmu adalah kewajipan kaum lelaki dan perempuan. Diantara tokoh perempuan yang menguasai ilmu iaitu anak perempuan Said bin Al-Musayyab, seorang ulama terkemuka. Dia berani menolak mengahwinkan anak perempuannya dengan salah seorang anak Amirul Mukminin, Abdul Malik binMarwan, yang berkuasa ketika itu. Bahkan Said mengahwinkan anak perempuannya dengan salah seorang muridnya yang bernama Abdullah bin Wada’ah. Lelaki itu dipilihnya bukan kerana keturunan, jawatan atau kekayaan, melainkan kerana kesolehannya. Selepas berkahwin dengan anak perempuan Said, Abdullah menemui isterinya yang ternyata mempunyai rupa paras yang sangat cantik, menghafal dan memahami al Quran dan sunnah Rasulullah SAW dan mengetahui hak dan tanggungjawab sebagai seorang isteri.  

Ketika pagi telah tiba, Abdullah hendak keluar dari biliknya. Lalu isterinya bertanya, ‘’Mahu ke mana, wahai suamiku? Lalu Abdullah menjawab, ‘’Aku mahu mengikuti majlis ilmu yang diajar oleh ayahmu. Aku berhasrat belajar dan menyerap ilmu daripada beliau. ’’ Lantas isterinya berkata, ‘’Duduklah, aku akan mengajarkan ilmu ayahku kepadamu. ’’ Abdullah pun belajar selama sebulan dari isterinya, tidak Said. Seperti itulah seharusnya para perempuan, gemar menuntut ilmu sebagai bekalan hidupnya agar berbahagia di dunia dan akhirat.  (Al Quran al-Karim ar-Raudhah, 2013) 

Dikemukakan faktor utama kebangkitan umat Islam dalam menuntut ilmu; 
1. Pengajian bahasa al Quran. 
2. Beberapa aspek penting yang mempunyai kaitan rapat dengan melaksanakan kewajipan agama seperti ilmu falak, ilmu matematik, kebersihan dan kesihatan. 
3. Ajaran dan bimbingan yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW yang menggesa umat supaya menuntut ilmu dan membuat pengkajian. 
4. Kewajipan mendapatkan ilmu-ilmu lain yang bukan daripada sumber Islam utnuk dijadikan senjata bagi mempertahankan umat Islam. 
5. Pengalaman yang luas melalui hijrah, pengembaraan dan urusniaga. 
6. Suasana yang menggalakkan pemikiran bebas dan toleransi.  (Muhammad Said Ramadan al-Buti, 2004).  

Kewajipan mentaati suami tidak lain kerana tanggungjawab suami yang begitu besar. Suami iaitu pemimpin dalam rumahtangga dan bertanggungjawab menanggungnya. Di samping itu, suami harus mempunyai pandangan jauh ke depan dan berwawasan luas sehingga dapat mengetahui perkara-perkara yang tidak diketahui isteri berdasarkan pengalaman dan kepakatan dalam bidang tertentu.  

Isteri yang bijaksana, iaitu isteri yang mematuhi suaminya, melaksanakan perintahnya, serta mendengar dan menghormati pendapat dan nasihatnya dengan penuh perhatian. Jika melihat pendapat suaminya salah, dia berusaha utnuk membuka perbincangan dengan suaminya, lalu menyebutkan kesalahannya dengan lembut dan rendah hati. Sikap tenang dan lemah lembut dapat melembutkan hati seseorang.  

Daripada Abu Hurairah r. a., Nabi SAW bersabda, ‘’Seandainya aku boleh memerintah seseorang bersujud kepada orang lain, tentulah aku menyuruh seorang isteri bersujud kepada suaminya. ’’ (Hadis Riwayat Tarmizi).  (Fatimah Syarha, 2012) (Dr. Farhan Hadi, 2012) 

1. 5 PERANAN DIRI
Sebagai seorang Islam, besar peranannya dalam membentuk masyarakat mengikut syariat Islam. Bukan pula kita menyumbang pada gejala jenayah maksiat seperti membuang bayi setelah mengandungkan anak luar nikah. Kita seharusnya sentiasa mendekatkan diri dengan Allah. Mencintai Allah sebelum mencintai makhlukNya kerana Dia-lah yang menciptakan kita. Dari Allah kita datang, dan kepada-Nyalah kita dikembalikan. Sesungguhnya, Allah lebih mencintai pemuda yang beribadat kepada-Nya berbanding seorang yang tua beribadat kepada-Nya.  

Kesabaran merupakan kemampuan seseorang untuk mengawal dirinya supaya tidak mengikut hawa nafsunya. Kesabaran hanya dimiliki oleh orang-orang yang mempunyai kemampuan dan kekuatan. Jika seseorang tidak mempunyai kemampuan dan kekuatan, dia tidak akan boleh bersabar. Ada banyak riwayat dan nas al Quran yang berkata tentang kesabaran dengan pelbagai macam bentuknya, seperti bersabar dengan mengawal diri supaya tidak mengikut segala hasrat hawa nafsu, bersabar ketika melaksanakan pelbagai perintah-Nya dan ketika meninggalkan pelbagai larangan-Nya, bersabar ketika berhadapan musibah dan bersabar terhadap takdir yang Allah tetapkan. Bahkan, ada satu pendapat mengatakan bahawa kesabaran iaitu salah satu faktor penyebab kemenangan dan kejayaan seseorang.  

Selagi hidup, kita takkan pernah terlambat untuk berubah, tetapi kita mungkin mati sekejap lagi. Awas! Jangan terbuai dengan fantasi. Firman Allah yang bermaksud ‘’Katakanlah: Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri sendiri! Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. ’’ (Al-Zumar 39:53) Daripada Iman bin Hussain, ‘’Sesungguhnya ada seorang wanita daripada Juhainah datang menghadap Rasulullah SAW, wanita ini sedang mengandung bayi kerana perbuatan zinanya. Dia berkata, ‘’Wahai Nabi Allah, aku telah melakukan perbuatan keji, hukumlah aku. ’’ Kemudian Nabi SAW memanggil wali daripada perempuan ini. Nabi SAW berkata, ‘’Perlakukan wanita ini dengan baik. Apabila sudah melahirkan, bawalah dia kepadaku. ’’ Kemudian wali daripada wanita mengikut perintah Rasulullah SAW. Ketika sudah melahirkan, dia dihadapkan kepada Rasulullah, lalu baginda memerintahkan agar pakaian wanita itu diikat dengan ketat. Baginda pun menyuruh orang-orang untuk merejamnya. Kemudian Umar bertanya kepada Rasul, ‘’Apakah dia akan disembahyangkan, wahai Rasulullah, padahal dia telah berzina?’’ Maka Nabi SAW berkata, ‘’Sesungguhnya dia telah bertaubat. Seandainya taubatnya dibagikan kepada 70 penduduk Madinah, nescaya akan cukup untuk mereka. Apakah kamu pernah menemukan taubat yang lebih baik daripada orang yang menyerahkan dirinya kepada Allah SWT ini?’’ 

Dalam hadis itu, Rasul memerintah wali wanita itu untuk memperlakukannya dengan baik kerana dua alasan; pertama, kebimbangan baginda di atas kejayaan wanita itu kerana boleh jadi saudara dan kerabatnya memarahi dan menyakitinya kerana ingin bertaubat. Oleh itu, Rasul memerintahkan wali wanita itu untuk memperlakukannya dengan baik. Kedua, wanita itu sudah bertaubat sehingga mesti disayangi dan dilindungi agar tidak dicela orang dengan perkataan yang tidak baik.  

Perintah Nabi untuk mengetatkan pakaiannya bertujuan agar ketika pelaksanaan rejam, aurat wanita itu tidak terbuka. Mengikut jumhur ulama, jika yang direjam adalah lelaki, maka dia direjam sambil berdiri. Namun mengikut Malik, perkara itu diserahkan kepada hakim. Apabila yang direjam wanita, dia direjam sambil duduk berdasarkan kesepakatan ulama.  
PENUTUP
Kesimpulannya, daripada tajuk yang saya kaji ini, terdapat banyak perkara yang boleh kita lakukan utnuk mendapatkan keredhaan Allah SWT jika kita sentiasa mengamalkan perkara-perkara yang disukai-Nya. Wahai anak muda sekalian, berubahalah ke arah kebaikan. Ikhlaskan dirimu hidup hanya kerana Allah. Tidak perlu untuk kita terlalu menikmati keseronokan dunia, tetapi untuk mengubah cara hidup menjadi lebih baik, jangan menekan diri. Katakan, no couple before akad! 

RUJUKAN

  1. Farhan Hadi bin Mohd Taib, Dr. (2012).  Cintaku Kerana Agamamu.  KL; Penerbit Galeri Ilmu Sdn. Bhd..   
  2. Fatimah Syarha binti Mohd Noordin, (2012).  Cinta High Class.  KL; Penerbit Galeri Ilmu Sdn. Bhd.. 
  3. Ketua Editor; Ahmad Yani bin Abd Manaf, (2013).  Al Quran Al-Karim Ar-Raudhah.  Shah Alam; Karya Bestari Sdn. Bhd..   
  4. Muhammad Said Ramadan al-Buti, (2004).  Yayasan Islam Hadhari.  Putrajaya; Mashi Publication Sdn. Bhd..  
  5. Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi, (1998).  Di Mana Kerosakan Umat Islam Masa Kini?.  KL; Al-Hidayah Publishers.   
  6. Ramawan bin Ab. Rahman, (2011).  Pengantar Tamadun dan Sejarah Pemikiran Islam.  Shah Alam; Penerbitan Alambaca Sdn. Bhd..   


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
abdazizharjin.blogspot.com
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
04-9882701 (P)
04-9882597 (R)
013-4006206 (H)

Tarikh: 2/02/2015


Sistem Ekonomi Menurut Islam

Disediakan Untuk :
Ustaz Abd Aziz Bin Harjin

Disediakan Oleh :
Ain Athirah Binti Mohd Kamal
2014278474

PENDAHULUAN

Ekonomi Islam bertunjangkan atas dasar keadilan. Usaha mewujudkan keadilan yang hakiki tidak akan tercapai tanpa memahami, menghayati, dan menyedari akan wujudnya hubungan timbal balik antara manusia dengan penciptaNya dan persekitarannya. Kehidupan manusia terbentuk berasaskan hubungan tiga penjuru iaitu hubungannya dengan Allah, yang berbentuk hubungan menegak; dan dengan persekitarannya, termasuk hubungannya dengan manusia lain, haiwan, tumbuhan, harta benda, sumber alam seluruhnya yang berbentuk hubungan mendatar. Hubungan yang pelbagai dimensi ini mencorakkan pegangan dan tanggapan yang unik seseorang ataupun masyarakat terhadap kegiatan ekonomi yang akan diamalkannya. Dalam pembentangan esei ini, saya akan menjelaskan definisi-definisi sistem ekonomi berdasarkan pandangan sosialis, kapitalis dan Islam. Selain itu, saya akan menjelaskan juga ciri-ciri sistem ekonomi Islam yang masih diguna pakai sehingga hari ini. Pembentangan esei saya juga akan diperkembangkan dengan tujuan sistem ekonomi Islam dijalankan sebagaimana ia disyariatkan untuk membantu golongan yang tidak mampu bagi meringankan bebanan mereka. Sehubungan itu, salah seorang ahli pemikiran ekonomi Islam akan dibentangkan dalam esei ini untuk mengetahui sumbangan beliau dan pendapat-pendapat ahli ekonomi Barat mengenai sumbangan beliau. Seterusnya, saya akan memfokuskan sistem ekonomi Islam dalam skop kewangan Islam. Oleh itu, selepas menjalankan kajian ini, saya akan membentangkan hasil kerja esei saya yang bertajuk “Sistem Ekonomi menurut Islam”. 

2. 1 DEFINISI SISTEM EKONOMI
Dalam konteks ekonomi, terdapat beberapa takrif yang dapat diperjelaskan mengenai sistem ekonomi. Dalam konteks sistem ekonomi sosialis, sistem ekonomi ialah sejenis sistem di mana semua aktiviti dan keputusan ekonomi dilaksanakan oleh kerajaan. Faktor-faktor pengeluaran dimiliki oleh rakyat secara bersama dan pemilikan tersebut diletakkan dibawah pemerintahan dan kawalan pemerintahan. Oleh itu, segala keuntungan yang diperoleh diserahkan kepada perbendaharaan kerajaan. Konsep sistem ekonomi ini berasaskan persamaan dan keadilan di mana segala aktiviti yang dijalankan adalah untuk kebaikan masyarakat dan tidak wujud perbezaan pendapatan yang serius dalam kalangan rakyat dalam sistem ekonomi sosialis ini. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Selain itu, sistem ekonomi kapitalis ditakrifkan sebagai pasaran bebas di mana individu dan sektor swasta bebas membuat segala keputusan ekonomi tanpa campur tangan daripada pihak kerajaan. Bentuk pengurusan sistem ekonomi kapitalis ini dikenali sebagai sistem tak terkawal atau ekonomi pasar mahupun ‘laissez faire’. Kesemua individu di bawah sistem ekonomi ini bebas mengumpul dan memiliki harta persendirian serta memindahkan hak milik kepada sesiapa sahaja. Semua kelengkapan dan harta di bawah sistem ini dimiliki oleh pihak persendirian ataupun pihak swasta. Dengan itu, segala keuntungan adalah matlamat dan menjadi pendorong kepada asas aktiviti bagi kegiatan perniagaan. Golongan ini lebih mementingkan faedah persendirian dan kebajikan umum diabaikan. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Seterusnya, sistem ekonomi Islam telah ditakrifkan oleh para ahli ekonomi dalam pelbagai definisi. Menurut Akram Khan, sistem ekonomi Islam merupakan kajian kejayaan manusia dalam sumber bumi berasaskan kerjasama dan penyertaan. Ia juga adalah sains sosial yang mengkaji masalah ekonomi yang berpegang kepada nilai Islam. Ada yang menyatakan sistem ekonomi Islam sebagai suatu ilmu wasilah yang digunakan oleh manusia bagi memenuhi segala hajat individu dan masyarakat sesuai dengan aturan syariat. Sistem ekonomi Islam juga adalah kajian kegiatan manusia selaras dengan syariat daripada segi memperoleh, mengguna dan mengurus sumber asli harta demi kebaikan bersama secara kebendaan dan kerohanian demi memperoleh keredhaan Allah SWT. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

2. 2 CIRI-CIRI SISTEM EKONOMI ISLAM

Dalam sistem ekonomi Islam, terdapat beberapa ciri yang dapat dikenal pasti dalam sistem ekonomi Islam. Hal ini demikian dapat membezakan sistem ekonomi Islam dengan sistem ekonomi sosialis dan sistem ekonomi kapitalis. 

Antara ciri sistem ekonomi Islam ialah mesyarakat diberi kebebasan dalam menjalankan aktiviti ekonomi. Setiap individu bebas menjalankan aktiviti-aktiviti ekonomi seperti pertanian, perdagangan, perindustrian dan lain-lain jenis bentuk perusahaan yang produktif. Sistem ini menekankan ciri ibadah atau amalan kebajikan ketika menjalankan aktiviti-aktiviti ekonomi. Tujuan utama setiap individu mejalankan aktiviti ekonomi adalah untuk memnuhi keperluan dan kehendak dirinya sendiri atau keluarganya. Oleh itu, kesederhanaan dalam memenuhi kehendak-kehendak adalah dititikberatkan. Sifat-sifat seperti tamak, kedekut, dan mencari pendapatan yang berlebihan bagi kehidupan yang lebih mewah adalah dilarang. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Masyarakat juga berhak dalam pemilikan harta swasta. Dalam perspektif Islam, semua kekayaan adalah hak milik Allah SWT. Manusia hanyalah pemegang amanah kepada harta-harta dan bukan kepada pemilik harta. Sebagai pemegang amanah daripada Allah SWT, setiap individu bebas memiliki dan mempergunakan faktor-faktor pengeluaran dan harta pemegangnya. Walau bagaimanapun, penggunaan dan pemilikan harta perlulah secara sederhana. Kekayaan negara haruslah dinikmati oleh seluruh masyarakat namun penumpuan kekayaan pada individu tertentu adalah dilarang. Oleh itu, seseorang individu mempunyai kewajipan memberi zakat kepada golongan yang memerlukan sama ada dalam bentuk kewangan atau harta benda. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Sumber-sumber ekonomi harus diperuntukkan bagi pengeluaran barang-barang keperluan dan bukan barang-barang mewah bagi menjamin kebajikan sosial. Namun begitu, barang-barang mewah hanya akan dikeluarkan apabila pengeluaran barang-barang keperluan sudah cukup bagi memenuhi keperluan masyarakat. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Selain itu, individu memainkan peranan dalam sistem ekonomi Islam. Setiap individu bebas untuk memilih aktiviti ekonomi yang hendak dijalankan. Segala pilihan adalah bebas asalkan ia tidak bertentangan dengan hukum syarak. Dalam sistem ekonomi Islam, kebebasan pengguna diimbangi dengan tanggungjawab sosial. Islam menekankan pemberian zakat bagi memastikan semua ahli masyarakat mendapat sekurang-kurangnya keperluan asas. Dalam ekonomi Islam, kebebasan pengguna dikurangkan bagi membolehkan sumber-sumber yang cukup disalurkan kepada pengeluaran barang-barang keperluan. Hal ini demikian akan mengurangkan kemiskinan, kelaparan dan penderitaan orang miskin. Pengeluar pula harus mengelakkan sifat-sifat seperti tidak jujur, menipu, memaksa, dan sebagainya. Mereka tidak harus melakukan sesuatu yang boleh membahayakan orang lain misalnya melakukan pencemaran udara, air dan bunyi dalam proses pengeluaran. Sebaliknya, aktiviti-aktiviti pengeluar harus berdasarkan kepada kepentingan sosial dan haruslah memberi keutamaan kepada pengeluaran. Motif untung bukanlah kuasa dorongan yang utama dalam ekonomi Islam. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)

Dalam ekonomi Islam, pihak kerajaan juga memainkan peranan yang penting dalam menjamin kebajikan sosial. Pihak kerajaan harus memastikan kelakuan individu bersesuaian dengan peraturan Islam. Pihak kerajaan juga haruslah memastikan aktiviti-aktiviti berjalan dengan lancar dan mengubahsuaikan peruntukan sumber serta pengagihan pendapatan bagi menjamin kebajikan sosial. Oleh itu, pihak kerajaan perlu mengambil langkah-langkah positif dalam pengeluaran dan pembentukan modal bagi mewujudkan pertumbuhan ekonomi dan keadilan sosial. (Mat Hassan Abu Bakar, 2003)



Seterusnya, sistem ekonomi Islam merupakan sebahagian daripada sistem Islam yang syumul (Dr. H. Abu Ahmadi, 1980). Kegiatan ekonomi mempunyai hubungan yang rapat dengan sistem Islam yang syumul sama ada daripada segi aqidah mahupun syariatnya. Sistem ekonomi Islam tidak boleh dipisahkan daripada dasar-dasar aqidah dan nilai-nilai syariat Islam. Daripada segi aqidah, sistem ekonomi Islam berlandaskan kepada hakikat bahawa Allah SWT adalah pencipta dan pemilik alam semesta (Abu ‘Urwah, 1989). Firman-firman Allah SWT bermaksud :

“Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan) kamu apa yang di langit dan apa yang di bumi dan menyempurnakan nikmatNya untukmu zahir dan batin. ” (Surah Luqman : 20)  

“Kepunyaan semua yang ada di langit, semua yang ada di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang dibawah tanah. ” (Surah TaHa : 6)  

Daripada segi syariat pula menghubungkan sudut-sudut muamalah sesama manusia. Firman Allah SWT bermaksud :  “Supaya harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya di kalangan kamu. ” (Surah al-Hasyr : 7) 

Sabda Rasulullah SAW bermaksud :  “Semua muslim atas muslim yng lain haram kehormatannya, hartanya dan darahnya. ” (Hadis Riwayat Tarmidhi) 

2. 3 TUJUAN EKONOMI MENURUT ISLAM 
Setiap perkara yang dilakukan mempunyai tujuan dan matlamat tersendiri. Dalam sistem ekonomi Islam, terdapat beberapa tujuan ekonomi menurut Islam. 

Antaranya ialah umat Islam dapat menunaikan sebahagian daripada tuntutan ibadah. Dalam menitikberatkan asas-asas dan ruang lingkup ciri-cirinya, ternyatalah tujuan ekonomi Islam adalah kerana ibadah dan melaksanakannya seperti menunaikan sebahagian daripada ibadah yang menyeluruh (Abu ‘Urwah, 1989). Sabda Rasulullah SAW bermaksud :

“Sesungguhnya tidak kamu keluarkan satu nafkah pun yang kamu cari di jalan Allah, melainkan kau diberi pahala kerananya, sekalipun nafkah yang kamu berikan untuk isterimu. ” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)  

Roh di sebalik semua kegiatan ekonomi Islam adalah ta’awun atau kerjasama. Oleh itu, sesiapa yang membantu saudara-saudaranya dan masyarakatnya semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT, maka ia merupakan ibadah. Sabda Rasulullah SAW bermaksud :  “Seorang muslim adalah saudara seorang muslim yang lain. Tidak boleh ia menganiayainya dan menghinanya. Barang siapa memenuhi hajat saudaranya, Allah sentiasa menolong hajatnya. Dan barang siapa membukakan satu kesusahan daripada seseorang muslim, Allah akan membukakan daripadanya satu daripada kesusahan-kesusahan kelak pada hari Akhirat. ”  (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)   

Selain itu, ia dapat menegakkan keadilan sosial dan ekonomi dalam kalangan masyarakat. Kegiatan ekonomi yang berteraskan kepada kesaksamaan serta menghapuskan penindasan dan penipuan merupakan satu sistem yang dapat menegakkan keadilan sosial dan ekonomi masyarakat. Atas dasar inilah, Islam membenarkan jual beli dan mengharamkan riba serta sebarang jenis penipuan. 

Sebarang sistem ekonomi berteraskan penindasan akan menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat kerana wujudnya amalan yang mementingkan diri sendiri seperti monopoli perniagaan, manipulasi pasaran dan eksploitasi buruh. Kesannya, wujudnya ketegangan bukan sahaja antara individu dengan individu, malah antara satu negara dan negara lain. 

Sebaliknya, sistem ekonomi yang berteraskan kepada kerjasama dan kesaksamaan dapat mewujudkan kasih sayang, sifat tanggungjawab dan tolong menolong antara satu sama lain. Kesannya bukan sahaja individu dapat meningkatkan pembangunan diri, malah negara dapat saling bantu membantu dalam memenuhi kemaslahatan seluruh umat Islam (Abu ‘Urwah, 1989). 

Sehubungan itu, ia juga dapat menghapuskan kemiskinan dan mewujudkan keadaan guna tenaga penuh serta kadar perkembangan ekonomi yang optimum. Dalam konsep Islam, kegiatan ekonomi merupakan salah satu ibadah dan merupakan amanah Allah SWT kepada orang-orang beriman. Kegiatan ekonomi membri kesan dalam kerohanian dan keimanan muslimin. Antaranya tuntutan ibadah yang lain dapat diperkembangkan dan perlaksanaan kegiatan ekonomi juga adalah natijah daripada tuntutan ibadah-ibadah yang lain. 

Dalam konteks ekonomi Islam, ia sebagai amanah Allah SWT kepada muslimin. Maka, antara matlamat ekonomi Islam ialah menghapuskan atau mengatasi masalah kemiskinan, mewujudkan peluang pekerjaan, dan mengekalkan kadar pertumbuhan yang optimum sejajar dengan perkembangan kebendaan dan kerohanian masyarakat. 

Menurut Islam, kemiskinan adalah musuh muslimin kerana ia boleh membawa kepada kekufuran. Kegiatan ekonomi dan asas-asas hidup sosial Islam menggariskan langkah-langkah untuk mengatasi kemiskinan dan mencari jalan penyelesaian dalam membasmi pengangguran kerana kemiskinan dan pengangguran adalah antara jalan yang membawa kepada terabainya fardhu ain seseorang (Abu ‘Urwah, 1989). 

2. 4IBN KHALDUN, TOKOH PEMIKIRAN EKONOMI ISLAM TERSOHOR

Kemunculan ekonomi Islam mengarahkan perhatian para cendekiawan terhadap pemikiran ekonomi ahli fikir Islam pada masa dahulu yang tidak pernah diberikan perhatian langsung oleh karya sejarah pemikiran ekonomi. Antara tokoh pemikiran ekonomi tersohor adalah Ibn Khaldun. 

Ibn Khaldun atau nama sebenarnya adalah Abdul Rahman dilahirkan di Tunisia pada 1 Ramadan tahun 732H atau pada 27 Mei 1323M. Beliau berasal daripada keturunan Andalusia (Arab Sepanyol) yang berpindah dari Sevilla (Andalusia) ke Tunisia pada pertengahan abad ke-7 tahun Hijrah. Beliau merupakan bangsa Yaman yang berasal daripada keturunan Ibn Hajar. 

Beliau sangat terkenal dalam kalangan ahli falsafah Barat kerana penulisannya yang sangat baik. Antara kitab yang dikarangya adalah Mukadimmah (Pembimbing ke Sejarah). Di samping itu, Ibn Khaldun telah disanjung sebagai ahli ekonomi Islam yang teragung. Melalui tesis kedoktoran Ezzat (655) dan karya Nasya. T (659), kita dapati sumbangan daripada Rosenthal (611) berkembang. Sehubungan itu, beliau juga menyedari pentingnya permintaan, perbelanjaan kerajaan bagi mengelakkan kemelesetan perniagaan dan menjaga kepentingan ekonomi. 

T. B. Irving menyebut bahawa Ibn Khaldun berpendapat bahawa cukai mempunyai kesan pulangan berkurangan dan penggalak diperlukan bagi memastikan perniagaan berjalan dengan sempurna. 

Rifa. T. merujuk perbincangan Ibn Khaldun berkenaan utiliti yang dijangka akan dianalisis seterusnya. Mengenai wang pula, beliau menerima dua peranan utama iaitu pertukaran dan penyimpanan nilai. Rifa. T. membandingkan teori penduduk Ibn Khaldun tidak menyebut kaedah pencegahan tetapi terdapat bebrapa persamaan. 

Ibn Khaldun juga mengingatkan mengenai campur tangan kerajaan dalam ekonomi dan berpendapat bahawa pasaran bebas dapat memastikan pembahagian yang saksama. Tahawi menggulung pandangan Ibn Khaldun mengenai penentuan harga melalui daya penawaran dan permintaan, wang (nilai dan fungsinya) dan prinsip-prinsip percukaian serta perbelanjaan negara. 

Beberapa ahli falsafah ekonomi Barat menyedari kebaikan dan keperluan buruh sebelum Smith menyedariya dan prinsip buruh sebelum Ricardo. Ibn Khaldun telah menjelaskan teori penduduk sebelum Mathus berbuat demikian dan beliau menekankan peranan kerajaan ekonomi terlebih dahulu daripada Keynes. Baulakia tidak ragu-ragu menegaskan bahawa Ibn Khaldun adalah pengasas sains ekonomi. Beliau juga adalah seorang tokoh yang mula menyeru kepada mazhab ekonomi bebas atau ‘Laissez Faire’. Beliau telah mendahului para naturalis selama tiga abad bagi melahirkan pendapat ini (Mat Hassan Abu Bakar, 2003). 

2. 5EKONOMI ISLAM DALAM KONSEP KEWANGAN

Sistem kewangan merupakan sistem utama yang merangkumi sektor kewangan negara. Ia merangkumi dua sektor iaitu sektor awam dan sektor swasta. Sektor awam terdiri daripada Kementerian Kewangan, Perbendaharaan Negara, Bank Negara dan jabatan-jabatan di bawah mereka seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan lain-lain. Bagi sektor swasta pula terdiri daripada institusi bank seperti Bank Islam, institusi kewangan bukan pasaran wang dan syarikat seperti Tabung Haji dan sebagainya (Surtahman Kastin Hasan, 1993). 

Dalam sistem ekonomi Islam, institusi kewangan terdiri daripada Baitul mal, Takaful dan Wakaf. Baitul mal secara umumnya dikenali sebagai rumah harta. Ia merupakan institusi kewangan yang termasyhur dalam sejarah Islam. Baitul mal juga tidak terhad kepada suatu tempat atau pusat penyimpanan harta yang diterima oleh kerajaan Islam sebelum diagihkan kepada pihak yang layak menerimanya. 

Sehubungan itu, Baitul mal mempunyai peranan yang besar dalam institusi kewangan Islam. Antaranya ialah Baitul mal membentuk dan menggubal polisi kewangan dan pembiayaan awam. Selain itu, ia berfungsi sebagai peminjam terakhir atau ‘lender of last resort’. Baitul mal juga berperanan mengutip segala kutipan seperti zakat dan cukai yang wajib dan harus tetapi ia telah menyimpan dua kiraan yang berasingan. Satu untuk zakat dan satu lagi untuk segala kutipan lain. Begitu juga dengan kiraan perbelanjaannya diasingkan antara zakat dan lain-lain. Sehubungan itu, ia dapat menyedarkan umat Islam berkenaan masalah ekonomi dan tanggungjawab sosial sesama masyarakat. Hal ini demikian dapat membantu masyarakat yang tidak bernasib baik dengan wujudnya Baitul mal. Ia juga dapat membentuk dasar dalam melaksanakan perancangan dan pembangunan negara dan sebagai tempat menyimpan harta negara hasil daripada kutipan zakat dan cukai serta menjalankan kerjasama di peringkat antarabangsa. Seterusnya, Baitul mal juga merupakan badan penasihat kepada kerajaan dalam belanjawan dan badan pengawas bagi kegiatan-kegiatan yang tidak selari dengan kehendak syarak yang merosakkan masyarakat (Syed Othman Alhabshi, 1989). 

Takaful yang dikendali oleh Syarikat Takaful Malaysia SDN BHD ditubuhkan pada tahun 1985 mengendalikan Takaful Umat Islam di Malaysia. Objektifnya adalah untuk menyediakan perkhidmatan takaful atau insurans secara Islam yang berkualiti secara profesional kepada masyarakat Islam dan masyarakat bukan Islam di negara ini. Pelaksanaan skim takaful adalah berdasarkan hukum syarak yang mengharamkan unsur-unsur seperti gharar, maisir, riba dan amalan-amalan lain yang bercanggah dengan hukum syarak. 

Insurans yang berdasarkan takaful mempunyai tiga prinsip utama. Pertama, saling bertanggungjawab. Seseorang yang menyertai insurans akan bersetuju untuk saling bertanggungjawab antara satu sama lain. Memikul tanggungjawab dengan baik adalah satu ibadah dan ia dituntut dalam Islam. Sabda Rasulullah SAW bermaksud :

“Setiap orang daripada kamu adalah memikul tanggungjawab dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap orang-orang di bawah tanggungjawab kamu. ” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)  

“Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti mana ia mengasihi dirinya sendiri. ” (Sabda Rasulullah SAW)  

Sifat bertanggungjawab seseorang terhadap yang lain adalah salah satu di antara asas perpaduan suatu masyarakat. Kesannya, orang miskin yang sakit tidak berasa susah kerana mendapat pertolongan daripada pemerintah yang mengamalkan keadilan yang saksama dan seterusnya.  

Kedua, saling bekerjasama atau bantu-membantu. Seseorang yang menyertai insurans Islam bersetuju untuk bekerjasama dan bantu-membantu antara satu sama lain. Islam menuntut umatnya bekerjasama dalam perkara-perkara baik dan boleh menyuburkan perasaan taqwa. Antara unsur-unsur kebajikan dan taqwa sebagaimana dijelaskan dalam al Quran adalah melaksanakan fungsi harta yang betul, menepati janji dan sabar ketika menghadapi bencana (Syed Othman Alhabshi, 1989). Firman Allah SWT bermaksud :  “Bekerjasamalah kamu dalam perkara-perkara kebajikan dan taqwa dan jangan bekerjasama dalam perkara-perkara dosa yang boleh menimbulkan permusuhan. ” (Surah al-Maidah : 5)  

Ketiga, saling lindung-melindungi dalam sebarang kesusahan. Mereka juga bersetuju supaya saling lindung-melindungi antara satu sama lain daripada sebarang kesusahan, bencana dan sebagainya. Sabda Rasulullah SAW bermaksud :  “Tidak dikira beriman seseorang itu kalau dia tidur nyenyak dengan perut yang kenyang sedangkan jirannya meratap kelaparan. ” (Hadis Riwayat al-Bazaar)  

Waqaf pula merupakan institusi kewangan yang telah wujud sejak zaman Rasulullah SAW. Waqaf bermaksud tahankan atau hentikan merupakan institusi kewangan yang dinamik. Pada dasarnya harta yang diwaqafkan tidak boleh digunakan lagi tetapi hasilnya sahaja boleh digunakan untuk faedah penerima waqaf. Definisi ini diriwayatkan oleh Imam Shafie dan Imam Ahmad bin Hambal, daripada Umar bin al-Khattab RA mafhumnya :

“Bahawa (Saidina) Umar RA pernah berkata : ‘Wahai Rasulullah! Saya telah memperolehi harta yang saya tidak pernah perolehi seumpamanya (sebelum ini) dan saya ingin mendekati Allah SWT menerusinya... ’ lalu dijawab oleh Rasulullah SAW : ‘tahankan (waqafkan) asal harta itu dan sedekahkan hasilnya... ’ lalu Saidina Umar RA jadikan hartanya itu (tanah perolehannya di Khaibar) sebagai harta sedekah yang tidak boleh dijual, dibeli dan diwarisi. ”

Berdasarkan hadis di atas jelaslah bahawa waqaf memainkan peranan penting sebagai sumber kewangan dalam pelbagai tujuan yang berfaedah bagi seseorang, kumpulan, masyarakat dan lain-lain (Syed Othman Alhabshi, 1989). Saidina Jabir RA berkata :

“Tidak ada seorang pun daripada sahabat-sahabat Rasulullah SAW yang berkemampuan melainkan mereka itu telah mewaqafkan (sebahagian daripada harta mereka). ”

PENUTUP

Hasil daripada kajian saya mengenai sistem ekonomi Islam, saya mendapati bahawa sistem ekonomi Islam lebih efektif dalam menguruskan sumber asli demi kebaikan masyarakat bersama. Selain itu, melalui ciri-ciri sistem ekonomi Islam ternyata memberi masyarakat kebebasan untuk menjalankan aktiviti ekonomi berlandaskan syariat Islam. Hal ini demikian juga memberi peranan kepada manusia dan pihak kerajaan dalam menguruskan ekonomi negara. Sehubungan itu, berdasarkan peranan manusia dan pihak kerajaan maka tercapailah tujuan ekonomi menurut Islam dilaksanakan. Antaranya ialah dapat menunaikan sebahagian daripada tuntutan ibadah, membantu masyarakat yang memerlukan, menegakkan keadilan sosial dan ekonomi masyarakat dan lain-lain lagi. Seterusnya, saya berasa kagum dengan sumbangan Ibn Khaldun dalam ekonomi Islam. Ramai ahli ekonomi Barat mengagumi sumbangan beliau dalam ekonomi dunia. Antaranya ialah konsep wang, sistem pertukaran dan penyimpanan nilai, sistem pasaran dunia dan sebagainya. Tambahan pula, institusi-institusi kewangan seperti Baitul mal, waqaf dan takaful mempunyai peranan yang penting dalam sistem ekonomi Islam. Oleh itu, sebagai umat Islam kita perlu bersama-sama membantu golongan yang kurang berkemampuan dalam menjalani kehidupan seharian. Dengan pelbagai inisiatif tersebut sekurang-kurangnya dapat dilaksanakan demi mencapai keredhaan Allah SWT. Maka, marilah sama-sama kita menguruskan ekonomi negara berlandaskan syariat Islam dan membasmi unsur-unsur yang diharamkan dalam Islam seperti riba agar setiap amalan dan ibadah kita diterima Allah SWT. 

RUJUKAN

  1. Abu ‘Urwah, (1989). Sistem-sistem Islam. Pustaka Salam. 
  2. Ahmad Muhammad Al-’Assul, Dr., dll. Terj. H. Abu Ahmadi, Dr., dll, (1980). Sistem Ekonomi Islam, Prinsip-prinsip dan Tujuan-tujuannya. (T. Penerbit). 
  3. Mat Hassan Abu Bakar, (2003). Apa itu Ekonomi Islam. PTS Publications & Distributors SDN. BHD. 
  4. Surtahman Kastin Hasan, (1983). Ekonomi Islam Dasar dan Amalan. Dewan Bahasa dan Pustaka. 
  5. Syed Othman Alhabshi, (1989). Islam, Ekonomi dan Pengurusan. Penerbitan Hizbi. 


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
abdazizharjin.blogspot.com
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
04-9882701 (P)
04-9882597 (R)
013-4006206 (H)

Tarikh: 5/02/2015

Sejarah Kehidupan Abu Bakar As-Siddiq

Disediakan Untuk : 
Ustaz Abd Aziz Bin Harjin

Disediakan Oleh : 
Nur Shafiqah Binti Zulkifle
2014809176

PENDAHULUAN
Alhamdulillah, dengan limpah dan karunia-Nya, saya Nur Shafiqah Binti Zulkifle berjaya menyiapkan tugasan yang diberi dengan jayanya. Selawat dan junjungan ke atas Baginda Muhammad SAW. dan sahabat serta ahli keluarganya kerana dengan jerih payah mereka, kita masih dapat merasai keindahan Islam. Tajuk tugasan ini ialah Sejarah Abu Bakar As-Siddiq. Tujuan tugasan ini adalah untuk mengetahui dan mendalami sejarah mengenai sahabat baik Rasulullah SAW. iaitu sayyidina Abu Bakar As-Siddiq. 

Bagi menyiapkan tugasan ini, saya telah berusaha sedaya mampu mencari bahan-bahan yang berkaitan dengan sejarah sayyidina Abu Bakar As-Siddiq. antara buku-buku rujukan yang berjaya saya telahi ialah ‘Ini Sejarah Kita’ karya Thoriq Ahmad, ‘The Pious Caliph’ karya Majid Ali Khan, ‘Heroes Of Islam’, karya Prof. Mahmoud Esmail Sieny, dan lain-lain. 

BIOGRAFI ABU BAKAR AS-SIDDIQ
Sejarah sayyidina Abu Bakar bermula apabila beliau lahir pada tahun 573 sebelum hijrah di Mekkah Al-Mukarramah. Ini menunjukkan bahawa beliau lahir 2 tahun selepas kelahiran Baginda Muhammad SAW. Beliau berasal dari kerabat bani Tamim, iaitu pecahan daripada kabilah arab Quraish. Nama sebenar beliau ialah Abdullah tetapi lebih dikenali sebagai Abu Bakar sehingga ada segelintir masyarakat tidak mengetahui nama sebenar beliau. Selepas memeluk Islam, beliau digelar As-Siddiq (yang membenarkan) kerana sentiasa membenarkan kata-kata Rasulullah SAW. Ayah beliau bernama Uthman yang lebih dikenali sebagai Abu Quhafah manakala ibu beliau pula bernama Salma dan lebih dikenali sebagai Ummul Khair. 

Di dalam sejarah beliau, Abu Bakar mengahwini empat orang wanita. Isteri pertama beliau bernama Qatilah Abd Aziz seterusnya Ummu Ruman, diikuti oleh Asma dan akhirnya Habibah. Beliau mempunya lima orang anak di mana dua darinya hasil daripada isteri pertama, dua lagi darinya daripada isteri kedua dan seorang lagi lahir dari rahim isterinya yang keempat. Salah seorang anaknya yang bernama Aisyah berkahwin dengan Rasulullah SAW. menjadikan beliau secara tidak langsung sebagai mertua nabi Muhammad SAW. (Khan, 1998)

KEHIDUPAN ABU BAKAR SEBELUM ISLAM
Sejak dari zaman kanak-kanak, beliau mempunyai peribadi yang mulia. Beliau seorang yang agak pendiam, seorang yang sangat jujur dan boleh dipercayai. Disebabkan sifatnya yang sangat mulia, beliau menjadi sahabat baik baginda SAW. sejak dari zaman remaja dan persahabatan mereka terbukti berpanjangan. Beliau mempunyai hati yang lembut dan mudah simpati terhadap kesengsaraan orang lain. Oleh itu, beliau sentiasa dan suka menolong mereka yang miskin dan mereka yang memerlukan pertolongan. 

Sunngguhpun sebelum memeluk agama Islam, beliau tidak suka akan kebanyakan adat-adat jahiliyyah seperti berjudi, menanam anak perempuan hidup-hidup, berkongsi isteri dan lain-lain. Beliau juga tidak pernah meminum arak walaupun ketika itu arak bagaikan air putih yang boleh menghilangkan dahaga. 

Pada zaman sebelum keIslamannya, beliau merupakan seorang peniaga yang berjaya. Beliau pernah menemani Rasulullah dalam misi perniagaan. Disebabkan beloau terkenal dengan sifatnya yang jujur, peniaga-peniaga lain memberi kepercayaan kepada beliau dan seringkali meminta beliau menjaga duit-duit mereka. Hasilnya, sifatnya yang mulia dan terpuji menjadikan beliau seorang peniaga yang berjaya dan kaya raya. (Murni, Rofidah Ahmad Badri, & Eramaann)

RENTETAN PERISTIWA SAYYIDINA ABU BAKAR SELEPAS KEDATANGAN ISLAM

ISLAM MENYINARI HATINYA
Abu bakar merupakan sahabat paling baik Raulullah. Oleh sebab itu, beliau memahami baginda lebih dari orang lain dan sifat baginda yang jujur, mulia dan amanah berjaya menarik hati beliau. Apabila baginda Muhammad SAW. mengajak beliau beriman kepada Allah secara rahsia, beliau menerima dan beriman serta merta tanpa ada sedikitpun ragu di hatinya. Ini menjadikan beliau sebagai lelaki pertama yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, iaitu Nabi Muhammad SAW. Apabila beliau menerima Islam, bagindalah orang yang paling bahagia. Semenjak beliau memeluk Islam, sayyidina Abu Bakar telah menjadi pembela Islam yang paling utama serta seorang sahabat yang paling setia dan sentiasa menyokomh bahinda Muhammad SAW. Beliau amat dikasihi dan dicintai baginda sehingga beliau dikenali sebagai kekasih baginda Muhammad SAW. (Rus'an, 1960)

DAKWAH BELIAU SECARA RAHSIA DAN TERBUKA
Sebaik sahaja beliau menerima cahaya Islam, beliau segera bergerak berdakwah secara rahsia. Orang pertama yang dikunjunginya ialah Uthman, Talhah, Zubair, dan said r. a. Keesokannya, beliau berdakwah kepada uthman bin Maz’un, Abu Ubaidah, Abdul Rahman bin Auf dan sebahagian lain kaum Quraish. Mereka kesemuanya menerima Islam dengan rela hati setelah diajak oleh beliau. Antara sebab utama dakwah beliau berjaya adalah kerana peribadi beliau yang terkenal dengan sifat jujur, amanah, mulia, berakhlak mulia dan adil. 

Sungguhpun begitu, beliau tidak terkecuali daripada mendapat gangguan dari orang kafir Quraish. Di kaabah, beliau menyaampaikan khutbahnya yang pertam mengumumkan tentang kedatangan Islam. Sayyidina Hamzah menerima Islam pada hari tersebut. Kemuliaan beliau tidak mengecualikan beliau dari dipukul dan dicaci. Beliau dipukul sehingga hidung dan teliganya mendapat kecederaan yang teruk dan seluruh muka beliau dipenuhi darah. Beliau disepak, dibaling dengan kasut, dan dipijak dengan kasarnya sehingga beliau pengsan dan hampir mati. Ini membuktikan kekuatan iman belia dan kecintaannya terhadap Rasulullah. (Khan, 1998)

SAYYIDINA ABU BAKAR DIGELAR AS-SIDDIQ
Abu bakar digelar As-Siddiq kerana kepercayaan dan sokongan beliau yang tidak berbelah bagi kepada Rasulullah SAW. Beliau tidak pernah sekalipun meragui kata-kata mahupun perbuatan baginda SAW. Beliau membenarkan baginda ketika orang kafir Quraish menuduh baginda gila selepas peristiwa Isra’ Mikraj, dan dia juga tidak pernah tergugat dengan semua keputusan Rasulullah. Semasa perjanjian Hudaibiyah, saat mereka yang lain merasakan seolah-olah tertindas dan berat sebelah dengan isi kandungan perjanjian, beliau yakin dan mempercayai keputusan baginda Muhammad SAW. 

As-Siddiq bermaksud membenarkan dan tidak meragui apa-apa pun kata-kata yang keluar dari mulur Rasulullah. Beliau mendapat gelaran ini daripada Rasulullah selepas peristiwa Isra’ Mikraj iaitu perjalanan Nabi Muhammad SAW. pada waktu malam dari Mekkah ke Jurussalam. Apabila mendapat berita mengenai Isra’ Mikraj, beliau berkata ; “Apakah Muhammad yang berkata begitu? Jika dia berkata begitu, maka aku mempercayainya. ”. Begitulah teguhnya kepercayaannya terhadap Rasulullah. (Sieny, 2000)

SAHABAT DI DALAM GUA
Apabila baginda Muhammad SAW membuat keputusan untuk berhijarah ke Madinah, Abu Bakar merupakan satu-satunya sahabat yang menemani baginda. Beliau membawa semua duitnya dan mula berhijrah pada waktu malam bersama baginda. Mereka bersembunyi di gua hira’ selama tiga hari. 

Firman Allah di dalam kitab-Nya : “ Jika kamu tidak menolongnya ( Muhammad ), sesungguhnya Allah telah menolongnya ( iaitu ) ketika orang-orang kafir mengusinya ( dari mekah ); sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada di dalam gua, ketika itu dia berkata kepada sahabatnya “ Jangan engkau bersedih sesungguhnya Allah bersama kita. ” Maka Allah menurunkan ketenangan kepadanya ( Muhammad ) dan membantu dengan bala terntera ( malaikat ) yang tidak terlihat olehmu, dan dia menjadikan seruan orang-orang kafir itu rendah. Dan firman Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana. “ ( At-Taubah : 40 ) 

Oleh itu, antara sahabat-sahabat baginda yang lain, Abu Bakar mendapat kemuliaan untuk menemani baginda di saat nyawa baginda diancam oleh kaum Quraish. Di sini, beliau terbukti amanah dalam setiap keadaan. (Khan, 1998)  

PEPERANGAN YANG DISERTAINYA BERSAMA RASULULLAH SAW. 
Beliau menyertai hamper kesemua perang bersama Rasulullah. dalam peperangan pertama dalam Islam iaitu perang Badar, beliau berjuang bersama baginda seperti baying-bayang. Anak lelakinya yang belum memeluk Islam pada masa itu turut berperang berpihak kepada tentera musuh, iaitu kafir Quraish. Suatu hari, selepas anak lelakinya memeluk Islam, dia berkata kepada ayahnya, “wahai ayahku, aku menemui kamu dua kali ketika peperangan badar tetapi aku tidak mampu mengangkat tanganku memerangimu kerana cintaku kepadamu” Abu Bakar kemudiannya menjawab “Jika aku berpeluang, nescaya aku akan membunuhmu. ” Di dalam perang itu juga, Abu bakar jugalah yang mencadangkan kepada Rasulullah untuk membebaskan tahanan perang selepas mengambil wang tebusan. 

Di dalam perang Uhud pula, apabila segelintir tentera Islam melarikan diri dari medan perang, Abu bakar tetap teguh dan apabila baginda Muhammad SAW. cedera dan di bawa ke bukit, beliaulah yang setia bersama baginda. 

Semasa perjanjian Hudaibiyah, Abu Bakar merupakan orang pertama yang menyetujui cadangan pelan damai Rasulullah tanpa ragu dan banyak soal sedangkan ketika itu ramai muslimyang tidak setuju dengan cadangan baginda. Bahkan Umar Al-Khattab ragu-ragu untuk menerima perjanjian bersama kaum kafir Quraish. 

Di dalam perjalanan ke tabuk, Abu Bakar membawa semua harta yang dimiliknya untuk diinfakkan ke jalan Allah. Apabila Rasulullah bertanya kepada beliau : “Apakah harta yang kamu tinggalkan untuk keluargamu?” beliau menjawab “ sesungguhnya, aku tinggalkan untuk mereka Allah dan Rasul-Nya. ” Sedangkan umar pun mengakui bahawa dia takkan pernah dan mampu untuk menandingi abu Bakar dalam berkorban demi Allah dan Rasul-Nya. 

ABU BAKAR DILANTIK MENJADI KHALIFAH PERTAMA DI DALAM SEJARAH ISLAM

KEWAFATAN NABI MUHAMMAD SAW
Apabila beliau mendapat berita tantang kewafatan Rasulullah, dia bergegas ke rumah sayyidatina Aisyah r. a. di mana jasad Rasulullah berada. Setelah mendapat izin, beliau masuk dan mencium muka Rasulullah dan mengalirkan air mata kesedihan. Di luar masjid pula, kebanyakan muslim menangis menangisi pemergian baginda Muhammad SAW. Bahkan Hadrat Umar juga tidak terkecuali, beliau bahkan menjerit mengatakan baginda Muhammad SAW. masih belum wafat. Saydina Abu Bakar cuba menenangkan Hadrat Umar tetapi tidak berjaya. Akhirnya dia berdiri di satu sudut bertentangan dengan tempat berdirinya hadrat Umar lalu berkata “Wahai manusia, jika kamu beriman kepada Rasulullah, maka kamu seharusnya tahu bahawa baginda telah wafat. Tetapi sesiapa yang beriman kepada Allah, mereka seharusnya tau bahawa Dia maha Hidup dan tidak akan mati. 

Allah telah berfirman di dalam kitabnya :  “ Muhammaditu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuuh kamu berbalik ke belakang (murtad) ? Barangsiapa berbalik ke belakang, ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. “ ( Ali-Imran: 144 ) 

Kata-kata Abu Bakar menyentuh hati semua orang dan meyakinkan orang ramai bahawa baginda Muhammad SAW. hanyalah seorang Rasul yang di utuskan-Nya dan pasti akan mati kerana baginda juga manusia biasa. Akhirnya, orang ramai mula bertenang dan hadrat Umar redha dan merelakan pemergian baginda Muhammad SAW. (Sieny, 2000)  

DIPILIH MENJADI KHALIFAH
Semasa hayat baginda Muhammad SAW, baginda tidak melantik mana-mana pengganti. Oleh itu, selepas kewafatan baginda, orang Ansar dan Muhajirin mengadakan syura untuk melantik seorang khalifah. Perbincangan menjadi hangat apabila orang Ansar mahukan Khalifah dari kalangan mereka dan cadangan itu tidak dipersetujui oleh hadrat Umar. Walau bagaimanapun, Hadrat Bashir bin Abu Nu’man dari kalangan Ansar bangun dan berkata bahawa Nabi Muhammad SAW. dating dari kabilah Arab Quraish, jadi khalifah mestilah dilantik dari kalangan mereka dan kami orang Ansar adalah penolong agama Allah, jadi biarlah kami (orang Ansar ) tetap menjadi penolong agama Allah. Kata-kata hadrat Bashir bin Abu Nu’man menenangkan semua orang lalu Abu Bakar mencadangkan dua nama iaitu Hadrat Umar Al-Khattab dan Abu Ubaidah bin Al-Jarrah. Mereka keduanya menolak lantas hadrat Umar berkata “Abu Bakarlah yang terbaik antara kita semua kerana Allah telah mencatat namanya di dalam Al Quran ( salah seorang di dalam gua ). Akhinya, semua ahli syura bersetuju dan beliau dilantik menjadi Khalifah pertama Islam. (Khan, 1998)   

MASALAH YANG DIHADAPINYA SEMASA PEMERINTAHANNYA. 
Selepas kewafatan baginda Muhammad SAW. pemberontakan berlaku dalam kalangan masyarakat Arab Quraish. Kaum-kaum yang memberontak kebanyakannya daripada mereka yang baru memeluk Islam. Mereka belum benar-benar memahami hakikat Islam kerana masuknya mereka ke dalam Islam hanyalah dipengaruhi oleh gerakan ramai dan segan terhadap kekuasaan Nabi Muhammad SAW. Bahkan ada di antara mereka yang berkata bahawa mereka hanya mahu solat tetapi enggan menunaikan zakat. Begitulah bahaya yang mendatang tetapi Abu Bakar tidak berputus asa bahkan berkata “ Apakah agama Islam itu mundur sedangkan aku masih hidup?” Abu Bakar yang terkenal dengan sifat lembut dan berhemah sangat tegas dalam menangani masalah ini ( orang Islam yang tidak mahu membayar zakat ). Beliau berkata “Demi Allah, kalau mereka itu enggan menunaikan kepadaku seutas tali pengikat unta seperti yang telah ditunaikan kepada Rasulullah SAW, pasti aku akan perangi mereka selagi pedang masih berada di tanganku”. Hari pertama sebagai khalifah, beliau telah menghantar sebanyak 11 batallion tentera untuk memerangi mereka yang murtad dan enggan membayar zakat, selain memerangi nabi-nabi palsu contohnya Aswad Al-Ansi, Tulaiha, Sajah binti Al-Harith di Suwaid dan Musailamah Al-kadzab.  

Walaupun sibuk memerangi kumpulan pemberontak itu, beliau tidak lupa dan tidak membelakangkan hal penghantaran pasukan tentera di bawah pimpinan Usamah semasa baginda Muhammad SAW masih hidup. Misi membawa Islam ke serata dunia diteruskan walaupun selepas kematian baginda. Sebelum Usamah bertolak, Abu Bakar telah meminta izin dari Usamah supaya hadrat Umar, dimana ketika itu menjadi tentera Usamah untuk tetap di Madinah bagi membantunya menghadapi krisis yang ada.  

Tentera Usamah pun berangkat menuju Qudha’ah. Mereka mengepung Qudha’ah selama empat puluh hari. Pertempuran hebat berlaku dan akhirnya mereka kembali dengan meraih kemenangan. Kemenangan ini telah berjaya membuka mata musuh Islam kerana semua orang maklum bahawa untuk menewaskan Qudha’ah memerlukan sebuah pasukan yang amat kuat dan kepimpinan yang mantap. (Khan, 1998) 

PERLUASAN KUASA DAN SUMBANGAN ABU BAKAR SEMASA PEMERINTAHANNYA. 
Selepas menyelesaikan permasalahan yang timbul selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Abu Bakar mula mengorak langkah untuk meluaskan empayar Islam ke luar Tanah Arab. Pertelingkahan dengan Parsi bermula apabila tentera Islam dihantar ke timur untuk menghapuskan pemberontakan orang Badwi. Orang parsi yang memusuhi Islam telah menghasut penduduk di sempadan sebelah timur untuk menentang Daulah Islam Madinah menyebabkan pemberontakan berlaku. 

Bagi menyelesaikan masalah ini, Abu Bakar telah mengarahkan panglima Al-Muthana bin Harithah dengan bantuan Panglima Khalid bin Al-Walid ( Saifullah ) bersama dengan 10000 tentera untuk menentang Parsi. Pasukan tentera ini akhirnya berjaya menguasai beberapa tempat di Hirah setelah berjaya menewaskan Hurmuz, iaitu pemimpin Parsi. Al-Muthana kemudiannya dilantik sebagai wakil pemerintah di Hirah dan Anbat. Peperangan yang dinamakan ‘Battle Of Chain’ ini merupakan perang pertama yang tercetus antara pihak muslim dan orang Syiria. 

Setelah itu, penaklukan Syam pula berlaku dan tercetusnya perang Yarmuk. Peperangan ini merupakan peperangan yang paling mahsyur ketika penaklukan Syam. Ia diambil dari nama satu sungai besar di Jordan, bermula daripada penaklukan Yarmuk, parajurit Islam terus membuka negeri Al-Quds, Damsyik, Hams, Humaat, Halab dan lain-lain. 

Di medan Yarmuk, kaum muslimin menghadapi 240, 000 tentera romawi yang ternyata jauh lebih besar. Abu Ubaidah lantas meminta Abu Bakar menghantar bantuan. Panglima Khalid al-Walid yang berada di Iraq diarahkan oleh Abu Bakar berangkat menuju ke Syam dengan membawa separuh pasukannya. Kepada Khalid Al-Walid juga, Abu Bakar memerintahkan agar memimpin pasukan di syam setibanya di negeri tersebut. 

Pada peperangan ini, Panglima Khalid Al-Walid membawa seramai 30, 000 hingga 40, 000 tentera Islam. Jumlah ini merupakan jumlah pasukan muslim yang terbesar dan belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah Arab. Walaupun begitu, jumlah ini masih kecil berbanding dengan jumlah musuh. Hal ini sedikit pun tidak membuatkan Khalid dan pasukannya gentar. 

Mereka terus berjuang dan akhirnya, dengan pertolongan Allah, perang yang dahsyat ini dimenangi oleh pasukan Muslim. Kemenangan mereka adalah disebabkan mereka solat di tengah malam, berpuasa di siang hari, menepati janji, mengajak kepada perbuatan ma’ruf, mencegah dari perbuatan mungkar dan saling jujur antara mereka. 

Abu Bakar As-Siddiq dalam suratnya menjelang perang Yarmuk menulis :

“ Allah pasti akan menolong orang-orang yang menolong agama-Nya. Sebaliknya, Dia pasti akan menghinakan orang-orang yang kafir terhadap-Nya. Sesungguhnya kalian tidak akan dikalahkan kerana jumlah kalian yang sedikit, tetapi kalian akan dikalahkan disebabkan dosa-dosa kalian. “

Abu Bakar sangat mengambil peduli tentang etika dan akhlak semasa dalam peperangan. Apabila beliau menghantar tenteranya ke Syiria, beliau memberi arahan dan nasihat seperti berikut :

“ Semasa expidisi, kamu akan menemui segelintir masyarakat yang mengabdikan diri mereka semata-mata untuk beribadah kepada pencipta mereka. Jangan ganggu mereka dan biarkan mereka dengan kepercayaannya. Aku memberikan kepada kamu nasihat berikut :

1)Jangan membunuh mana-mana wanita, kanak-kanak mahupun orang tua. 
2)Jangan memotong mana-mana pokok yang berbunga. 
3)Jangan memusnahkan mana-mana tempat yang di diami. 
4)Jangan membunuh unta atau kambing kecuali apabila kamu memerlukan mereka untuk dijadikan makanan kamu. 
5)Jangan menipu dalam pembahagian rampasan perang. 
6)Jangan menjadi pengecut di medan perang. “(Khan, 1998)

PENGHIMPUNAN AL QURAN
Idea penghimpunan Al Quran tercetus apabila syahidnya beberapa orang huffaz Al Quran semasa perang Yamamah. Seramai 1200 orang syahid termasuk 73 orang sahabat besar dan juga para huffaz. Umarlah orangnya yang pertama kali mengusulkan cadangan penghimpunan Al Quran ini. Abu Bakar lalu memerintahkan kepada Zaid bin Thabit untuk menghimpunkan Al Quran daripada pelepah kurma, kulit binatang dan daripada hafalan kaum muslim yang lain. (Ahmad, 2010)

ABU BAKAR, PENYELAMAT UMAT ISLAM
Abu Bakar telah memegang jawatan sebagai Khalifah pertama Islam ketika Islam berada di tahap yang kritikal dalam sejarah Islam. Beliau memberi Islam nafas baru selepas kewafatan baginda Muhammad SAW. Semasa beliau menjadi Khalifah, Islam diancam dengan golongan pemberontak, kebangkitan nabi palsu dan gerakan orang murtad. Beliau berjaya menumpaskan mereka kerana kepercayaannya yang tak pernah goyah. Beliau juga berjaya membawa semua ummat Islam bersatu di bawah pemerintahannya. (Murni, Rofidah Ahmad Badri, & Eramaann)  

HARI AKHIR SAYDINA ABU BAKAR AS-SIDDIQ
Pada tarikh 7 Jamadil Akhir 13 tahun selepas hijrah, Abu bakar jatuh sakit. Beliau mengalami demam panas yang teruk. Apabila sakitnya bertambah teruk, beliau telah memanggil ahli syura untuk berbincang mengenai penggantinya. Abu bakar telah mencadangkan Saydina Umar Al-Khattab untuk menggantikannya selepas kematiannya. Mereka akhirnya sepakat untuk melantik Saydina Umar sebagai khalifah kedua selepas Abu Bakar. (Khan, 1998)

Beliau telah berpesan dan menasihati Umar lalu berkata “ Wahai Umar, sesungguhnya Dia tidak menerima nafilah (amalan sunat) sebelum yang wajib dilaksanakan. Orang-orang yang timbangannya di akhirat menjadi berat kerana mereka mengikuti kebenaran di dunia. Orang-orang yang timbangannya di akhirat menjadi ringan kerana mereka mengikut kebatilan, sehingga timbangan mereka pun ringan di dunia. Jadikan Al Quran dan kepercayaanmu sebagai petunjuk jalan mencapai kejayaan. Umar, jika kamu mengikuti jalan yang aku lalui, maka aku akan sentiasa di sisimu… “(Khan, 1998)

Akhirnya, pada tarikh 22 Jamadil akhir 13 tahun selepas hijrah, Abu Bakar menghembuskan nafasnya yang terakhir. Abu Bakar meninggal ketika umurnya 63 tahun iaitu pada hari khamis. Beliau berkhidmat menjadi khalifah selama 2 tahun, 3 bulan dan 3 hari. Beliau kemudiannya dikebumikan di kamar Aisyah di samping makam sahabatnya yang mulia iaitu baginda Muhammad SAW. (Khan, 1998)

PENUTUP
Secara kesimpulannya, Abu Bakar telah menjadi sahabat karib Rasulullah semenjak mereka masih kanak-kanak. Ukhuwwah mereka berlanjutan sehingga ke akhir hayat baginda. Beliau tidak pernah lokek dalam memberi sumbangan dan sentiasa menginfakkan hartanya di jalan Allah sehingga tiada seorang sahabat pun yang mampu menandinginya dalam berbuat kebaikan. 

Semasa pemerintahannya, beliau berjaya mengembalikan keamanan dalam kalangan umat Islam setelah berjaya menumpaskan golongan murtad, nabi palsu dan mereka yang enggan membayar zakat. Beliau juga berjaya meneruskan penghantaran Usamah bagi memperkenalkan Islam ke serata dunia. Pada ketika ramainya huffaz gugur syahid, beliau bertindak segera dengan mengumpulkan Al Quran supaya ia tidak hilang di muka bumi. 

Abu bakar mempunyai sifat yang terpuji sejak beliau masih kecil. Beliau tidak pernah minum arak, sentiasa jujur, amanah dan berkata yang benar. Sifat-sifat yang ditonjolkan oleh beliau sepatutnya terhias di setiap individu muslim. Sifat kepimpinan, kebijaksanaan, kesabaran dan prihatinnya beliau dalam memimpin masyarakat Islam pada zaman itu juga sewajarnya dicontohi oleh pemimpin masa kini. 

Seperti harimau mati meninggalkan belang, Sayyidina Abu Bakar pergi meninggalkan nama. Sumbangannya terhadap kerajaan khulafa’ Ar-Rasyidin sangat banyak walaupun hanya memegang jawatan sebagai khalifah selama 2 tahun sahaja. Beliau berjaya membuktikan, keimanan dan kepercayaan yang kukuh terhadap Allah membawa kemenangan yang gemilang. 

RUJUKAN


  1. Ahmad, T. (2010). Ini Sejarah Kita. Pustaka Buku Putih. 
  2. Al Quran dan Terjemahannya. (n. d. ). Pustaka Darul Iman. 
  3. Khan, M. A. (1998). The Pious Caliphs. Kuala Lumpur: Islamic Book Trust. 
  4. Marhaban, H. S. (1967). Tokoh-Tokoh Islam di Zaman Nabi. Pustaka Nasional Singapura. 
  5. Murni, N. H., Rofidah Ahmad Badri, & Eramaann. (n. d. ). Sejarah. Oxford Fajar. 
  6. Rus'an, H. (1960). Lintasan Sejarah Islam Zaman Abu Bakar As-Shiddiq. Wicaksana. 
  7. Sieny, P. M. (2000). Heroes of Islam. Darussalam. 


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
abdazizharjin.blogspot.com
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
04-9882701 (P)
04-9882597 (R)
013-4006206 (H)

Tarikh: 2/02/2015